Quantcast

Esapekka Lappi täräytti arvostelijoille vastapalloon ja heitti mystisen kommentin – ”Kovinkaan moni tässä maailmassa ei tiedä”

Esapekka Lappi edustaa uutta tiimiä rallin MM-sarjassa jälleen ensi kaudella.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundai oli rallin MM-sarjan tiimeistä ainoa, jonka kuljettajana Lappi ei ollut aiemmin ajanut. Mutta ensi kaudella pieksämäkeläinen nähdään Hyundain haalareissa jokaisessa osakilpailussa.

Lapille olisi ollut tarjolla jatkopaperi myös Toyotalta, mutta ei koko kaudeksi. Tänä vuonna Lappi ajoi seitsemän osakilpailua Toyotan kolmosautolla, ja vastaavanlaista kontrahtia hänelle tarjottiin myös kaudelle 2023. Hyundailta sen sijaan avautui paikka koko vuodeksi, kun Ott Tänak päätti jättää tallin.

Lappi lähtee Toyotalta jo toisen kerran urallaan. Kauden 2018 jälkeen Lappi loikkasi Citroenin leiriin, mikä ei jälkeenpäin osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi.

Lapin Hyundai-siirrosta oli kohistu jo hyvän aikaa ennen kuin tiimi vahvisti suomalaisen sopimuksen viime viikolla. Sosiaalisessa mediassa Lappi sai osakseen myös kovaa kritiikkiä päätöksestään: miksi jättää sarjan mestaritiimi ja lähteä pilaamaan ura jo toisen kerran?

– Se on tietysti minun oma valinta, mitä omalle uralle haluan tehdä. Mutta voisin sanoa näin: jos näille kommentoijille tarjottaisiin omalla työuralla vaikkapa muutaman kuukauden työtä ja sitä vastaavaa palkkaa tai sitten vaihtoehtona olisi, että saisi olla koko vuoden töissä, vakipaikka ja isompi palkka – voisiko se kiinnostaa enemmän? Lappi heittää vastapalloon Rallit.fin haastattelussa.

– Totta kai tällainen vakipaikka, täyden kauden setti, on houkuttelevampi kuin puolikas tai vain vajaa puolikas kausi. Kun mistä sitä tietää? Siinä mielessä päätös oli helppo, Lappi vastaa omaan kysymykseensä.

Lappi viittaa etenkin siihen, että Toyotalla hän olisi joutunut jakamaan tiimin kolmatta autoa jälleen Sebastien Ogierin kanssa. Kuvio oli sama myös tänä vuonna, jonka aikana Ogier sai käytännössä valita itselleen sopivat kisat rallikalenterista. Lapille jäi ajettavaksi ne kisat, joihin ranskalaismestari ei halunnut lähteä.

Fläsärit

Palataanpa vielä hetkeksi Lapin edelliseen lähtöön Toyotalta. Suomalaispilotti teki syksyllä 2018 kaksivuotisen sopimuksen Citroenin kanssa, jonka miehistössä Lappi toivoi ottavansa seuraavan harppauksen urallaan.

Harppausta eteenpäin ei tullut, sillä kahden vuoden pesti muuttui yhden vuoden visiitiksi. Citroen vetäytyi rallin MM-sarjasta kauden 2019 lopussa sen jälkeen, kun Sebastien Ogier oli ilmoittanut lähtevänsä tallista. Tämän jälkeen Lappi ajoi yhden kauden M-Sport Fordilla ennen kuin jäi ilman WRC-tallipaikkaa.

– Tiedostan täysin, että olen tehnyt tällaisen ”muuvin” aiemminkin urallani. Se ei tosiaan mennyt hyvin, Lappi myöntää.

– Siinä mielessä tuli ”fläsärit”, kun tätä asiaa pyöritteli mielessä.

Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi
Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi ja ajoivat yhden vuoden tallikavereina Citroenilla. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Puheenvuoronsa päätteeksi Lappi heittää ilmoille mystisen kommentin, johon ei vielä saada tarkennusta.

– Arvostella toki saa, mutta tässä on ollut kaikenlaisia muitakin vaihtoehtoja, mitä voisi tehdä. Kovinkaan moni ihminen tässä maailmassa ei tiedä, mitä kaikkea oli. Se jääköön kerrottavaksi jonnekin myöhemmille vuosille.

Lappi testaa tällä viikolla ensimmäistä kertaa Hyundain Rally1-autoa Saksassa. Kausi 2023 käynnistyy tammikuussa.

Katso alta Japanin MM-rallin kooste.

Lue myös nämä

  • Uusimmat