Oliver Solberg puki sanoiksi sen, mitä kaikki ajattelevat – ”Tunnelma on varmasti outo”

Nuori rallilupaus Oliver Solberg aloittaa tämän viikon Kroatian rallin kaikkien muiden tavoin suuren surun varjossa.
Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: Oliver Solberg Media Office
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Craig Breenin traaginen kohtalo viime viikon testionnettomuudessa painaa myös Solbergin mieltä. Solberg ehti ajaa Breenin kanssa samassa tallissa kaudella 2021, kun molemmat edustuivat Hyundaita.

– Kuten kaikki muutkin rallimaailmassa, olin todella shokissa, kun kuulin Craigin kohtalosta. Se oli hirveä tragedia. Craig oli yksi mukavimmista kavereista tässä lajissa. Kaikki rakastivat häntä, Solberg suree.

– Kroatiassa on varmasti tällä viikolla outo tunnelma. Craigin koko perhe, kuten mekin, olemme osa tätä lajia. Tulemme kaipaamaan häntä paljon. Kilpailemme tällä viikolla hänen muistoaan kunnioittaen.

Kroatiassa Solberg ei aja WRC2-luokan pisteistä, mutta luokan kärkitilat ovat varmasti silti tavoitteena. 21-vuotiaalla ratinkääntäjällä on allaan jälleen Toksportin uusi Skoda RS Fabia Rally2 -auto, jolla nuorukainen on tykittänyt kauden kolmessa ensimmäisessä MM-rallissa 51 prosenttia pätkäpohjista.

– On mukavaa palata tiimiin. Tuntuu, että Meksikon rallista on aika pitkä aika. Tavoitteeni on jatkaa siitä, mihin jäimme Monte Carlon asvaltilla, Solberg toteaa.

– Ajoimme siellä hyviä aikoja ja voitimme pätkiä. Sen jälkeen olemme tehneet paljon töitä auton kanssa, ja täytyy sanoa, että olen superonnellinen tallista ja autostamme. Kaikki vaikuttaa hyvältä.

Kroatiassa on jälleen luvassa vaihtelevia olosuhteita. Sää näyttelee suurta roolia, sillä vesisade tekee pikataipaleista todella vaikeita. Viime vuonna Solberg koki kovan kohtalon, kun Hyundain Rally1 -auto lipesi käsistä ja päätyi perä edellä puuhun. Koko tapahtumaketju päättyi tulipaloon.

– Tämä ralli voi olla todella hankala. Monet puhuvat, että Monte Carlo on vaikein asvalttiralli, mutta kyllä tämäkin on hyvin vaikea. Täällä on sama juttu kuin Montessa, että rengasvalinnat pitää tehdä aikaisin, eikä kaikkea tietoa pätkistä ole siinä vaiheessa saatavilla, Solberg summaa.

– Tämän rallin kaltaisissa olosuhteissa tärkeintä on, että sinulla on auto, joka antaa luottoa ja hyvän pidon.

Kroatian rallissa ajetaan 20 erikoiskoetta ja hiukan yli 300 kisakilometriä. Kisa alkaa torstaina testierikoiskokeella.

Katso alapuolelta viime vuoden Kroatian MM-rallin WRC2-luokan parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat