Kun Sebastien Ogier ja Mikko Hirvonen olivat pelinappuloina – MM-rallissa nähtiin surkuhupaisa taktiikkasota 10 vuotta sitten

Sebastien Loeb
Sebastien Loeb ja Citroen C4 WRC Kuolleenmeren maisemissa vuonna 2010. Kuva: Gepa Pictures/McKlein/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa oli kymmenen vuotta sitten mukana vain kaksi valmistajaa, Citroen ja Ford. Tiimit kävivät niin kovaa taktista sotaa keskenään, että ne päätyivät tekemään herrasmiessopimuksen jo kauden kolmannen osakilpailun jälkeen.

Kaudella 2010 Citroenilla oli oma tehdastallinsa sekä junioritiimi, joiden miehistöistä löytyi kovia nimiä: lajia hallinnut Sebastien Loeb, espanjalainen Dani Sordo ja nouseva tähti Sebastien Ogier. Ja edustipa muuan Kimi Räikkönenkin Citroenin junnutiimiä.

Fordin tehdastiimissä oli puolestaan täysi suomalaismiehitys: Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala kartanlukijoinaan Jarmo Lehtinen ja Miikka Anttila. Fordillakin oli oma kakkostiiminsä Stobart.

Kauden kolmas ralli ajettiin Jordanian aavikoilla lähellä Kuolluttamerta. MM-sarjan kärkipaikkaa piti hallussaan Loeb, joka oli voittanut edellisen osakilpailun Meksikossa. Kakkosena oli Hirvonen, joka oli juhlinut ykköstilaa kauden avanneessa Ruotsin rallissa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Sebastien Loeb
Sebastien Loeb starttasi pistejohtajana Jordanian MM-ralliin. Kuva: Gepa Pictures/McKlein/Red Bull Content Pool

Hirvosella oli takana hieno putki: yhdeksässä edellisessä osakilpailussa hän oli noussut peräti kahdeksan kertaa palkintokorokkeelle. Kyseisen ajanjakson ”heikoin” tulos oli tullut muutamaa viikkoa aiemmin Meksikossa, missä kannonkoskelainen oli sijoittunut neljänneksi.

Jordaniassa Hirvosella rysähti pitkästä aikaa. Toisen ajopäivän avauspätkällä Hirvosen Focus lipsahti ulos tieltä. Pitkäperjantai oli erityisen pitkä Hirvoselle, joka lähti ulosajon jälkeen rankaisemaan itseään juoksutreenillä paahtavassa helteessä.

– Ei se ihan suora tie ollut, mutta niin helppo paikka, että ei missään nimessä tuollaisessa kohdassa virheitä pitäisi tehdä. Mutta hieno putki oli takana eikä yhtään osumia, niin olihan se tiedossa, että jossain kohtaa napsahtaa. Tämä oli ihan tilastotappio, Hirvonen hymähti.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Ogier ei saanut tietoa korvanappiinsa

Hirvosen tallikaverilla Latvalalla oli kilpailussa puolen minuutin johto ennen perjantain erikoiskokeita. Latvalan taakkana oli kuitenkin aura-auton rooli, sillä edellisen päivän jälkeen kilpailua johtaneen kuljettajan piti startata ensimmäisenä erikoiskokeille.

Loeb kuroi Latvalan johdon miltei umpeen ennen päivähuoltoa ja pyyhälsi suomalaisen edelle iltapäivän pätkillä.

– Tämä vain osoittaa, kuinka vaikeaa aura-autona on ajaa. Olen kuitenkin aika tyytyväinen omaan suoritukseeni. En olisi paljon paremmin pystynyt ajamaan ja aika virheettömästi tulimme, Latvala tuumasi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Miikka Anttila ja Jari-Matti Latvala
Miikka Anttila ja Jari-Matti Latvala vuonna 2010. Kuva: Toni Heinonen

Perjantain viimeisellä erikoiskokeella Citroenin junnutiimin kuljettaja Ogier ei saanut ajoissa väliaikatietoja korviinsa ja pyyhälsi epähuomiossa Latvalan edelle toiseksi. Näin suomalaiselle oli luvassa astetta parempi lähtöpaikka päätöspäivän lauantain pikataipaleille.

Mutta sitten syttyi taktiikkasota.

Lähtöjärjestys uuteen uskoon

Lauantain lähtöjärjestyksen olisi pitänyt olla seuraavanlainen: 1. Loeb, 2. Ogier (+24,6), 3. Latvala (+27,7). Eli Loebin vaarana oli kärsiä lähtöpaikastaan samalla tavalla kuin Latvala päivää aiemmin.

Lähtöjärjestys pistettiin uuteen uskoon jo ennen aamun avauspätkää. Ogierin Citroen C4 WRC -autoon iski mystinen sähkövika, kun ranskalainen oli tekemässä lähtöä huoltoalueelta. Lopulta Ogier pääsi matkaan, mutta järjestyksessä hän oli pudottautunut Latvalan taakse.

Sitten oli Fordin vuoro kaivaa ässä hihastaan. Superrallisäännöllä kilpailua jatkanut Hirvonen pinkaisi selvästi liian aikaisin huoltoalueelta, jotta hän voisi startata pätkille Loebin ja Latvalan välissä ja siten taata tallikaverilleen hieman puhtaamman ajolinjan.

Mutta vielä oli Citroenin viimeisen siirron vuoro. Ogier löysi avauspätkää edeltäneellä siirtymällä lopulta sellaisen vauhdin, että hän saapui ensimmäisenä Yakrutin pikataipaleen lähtöön. Näin Ogier pistettiin putsaamaan tietä Loebille.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia
Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia edustivat Citroenin junioritiimiä Jordaniassa vuonna 2010. Kuva: Gepa Pictures/McKlein/Red Bull Content Pool

Lopulta pätkille startattiin järjestyksessä Ogier, Loeb, Hirvonen, Latvala.

Se oli shakki ja matti Citroenille. Loeb ajoi selvään voittoon ennen Latvalaa.

Pelinappulana toiminut Ogier oli lopputuloksissa vasta kuudes, vaikka ennen päätöspäivän erikoiskokeita hän oli taistelemassa palkintokorokepaikasta. Tämä osaltaan kertoi siitä, kuinka suuria uhrauksia Citroen oli valmis tekemään ykköstähtensä Loebin eteen.

Sebastien Loeb ja Daniel Elena
Sebastien Loeb ja Daniel Elena juhlivat voittoa Kuolleenmeren rannalla kymmenen vuotta sitten. Kuva: Gepa Pictures/McKlein/Red Bull Content Pool
Herrasmiessopimus

Rallin jälkeen Fordin ja Citroenin välillä kipinöi. Citroen ei ottanut vastuuta surkuhupaisasta taktikoinnista.

– Ogierin autossa oli sähkövika. Sen korjaamisessa kesti viisi minuuttia, Citroenin junioritiimin pomo Benoit Nogier totesi.

– Kun näimme, mitä Ford halusi tehdä Hirvosen kanssa, toinen tiimi (Citroenin tehdastalli) pyysi meitä tekemään samoin Ogierin kanssa. Sen vuoksi hän meni erikoiskokeelle sisään kahdeksan minuuttia liian aikaisin, Nogier lisäsi.

Fordin Euroopan moottoriurheiluosaston pomo Gerard Quinn koki, että Jordaniassa nähty kikkailu oli kaikkea muuta kuin hyväksi MM-sarjalle, joka oli muutenkin aallonpohjalla.

– Tämä saattaa pelottaa pois valmistajat, jotka voisivat tulla lajin pariin. Meidän pitää löytää tälle ratkaisu ennen kuin lajille aiheutetaan vahinkoa.

Quinnin toive toteutui jo ennen seuraavaa osakilpailua. Citroen ja Ford tekivät keskenään herrasmiessopimuksen siitä, etteivät ne enää taktikoi lähtöpaikoilla.

Ja niin muuten. Se muuan herra Räikkönen sijoittui kilpailussa lopulta kahdeksanneksi. Kyseessä olivat Räikkösen ensimmäiset pisteet rallin MM-sarjassa.

Katso alta video Räikkösen ajosuorituksesta Jordanian rallin 10. erikoiskokeella:

 

Lähteet: ewrc-results.com, Yle, Autosport

Lue myös nämä

  • Uusimmat