Kausi pääsee kunnolla vauhtiin torstai-iltana, kun Monte Carlon perinteikäs ralli käynnistyy kahdella iltaerikoiskokeella.
Abiteboulin johtama Hyundai-miehistö oli hyvässä iskussa jo keskiviikon testierikoiskokeella, jolla talliin palannut Ott Tänak nakutti ykkösajan ja Thierry Neuville sijoittui kolmanneksi.
– Onhan tämä aina parempi tapa aloittaa verrattuna siihen, että tilanne olisi toisinpäin, Abiteboul myhäili shakedownin jälkeen.
– Meillä on hyvä fiilis ja lisäksi Ott on löytänyt hyvän luoton autoon. On hienoa nähdä, että Ott on valmis, ranskalaispomo lisäsi.
Kuuntele alta Rallipodin uusin jakso! Voit myös kuunnella sen Spotifystä. Podcastissa pääsevät ääneen Kalle Rovanperä, Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala. Pistä Rallipodi seurantaan Spotifyssä! Juttu jatkuu upotuksen alla.
Montessa on ensimmäistä kertaa käytössä MM-sarjan pääluokan uusi pistejärjestelmä. Nykyään kisaviikonloppuina on jaossa kolmet eri pisteet: lauantai-iltana kymmenelle parhaalle kilpailun tilanteen mukaan, sunnuntaina päivän seitsemälle nopeimmalle kuskille ja vielä kisan päätteeksi Power Stage -erikoiskokeelta viidelle parhaalle.
Uutta pistejärjestelmää on kritisoitu kovinkin sanoin ennen kauden avausta. Esimerkiksi kahdeksankertainen maailmanmestari Sebastien Ogier oli systeemistä näreissään.
Lue lisää: Sebastien Ogier jyrähti: ”Mitä he oikein ajattelivat?”
Abiteboulilta kysyttiin, onko Hyundai suorittanut simulaatioita siitä, mikä on paras taktiikka kisoihin uudella pistejärjestelmällä. Abiteboul niin sanotusti räjäytti pankin vastauksellaan.
– Kysymme sitä ChatGPT:ltä lauantaina, Abiteboul viittasi suosittuun tekoälyyn ja sai kuulijat repeämään nauruun.
Tämän jälkeen Hyundai-pomo vakavoitui ja vahvisti, ettei talli ole tehnyt ennakkoon simulaatioita.
– Se on tärkeää, että sunnuntaina pitää olla oikeat renkaat. Ehdotimme, että sunnuntaille olisi varattu omat renkaat, mutta sitä ei tullut. Tämä tarkoittaa sitä, että kenties renkaita pitää säästellä viikonlopun aikana, mikä tekee tästä hieman mielenkiintoista, Abiteboul sanoi.
MM-ralleissa on sunnuntaisin suhteellisen paljon pisteitä jaossa, sillä maksimissaan päätöspäivältä voi napata peräti 12 pistettä, jos autokunta on koko päivän nopein ja nappaa lisäksi täydet lisäpisteet Power Stagen voitosta.