WRC-tallipomo puolustelee rallin MM-sarjan täyskäännöstä – ”Me kaikki olemme huutaneet muutosten perään”

Viime viikolla Kansainvälisen autoliiton FIA:n alaisuudessa toimiva WRC-työryhmä löi melkoisen uudistuspaketin pöytään rallin MM-sarjan suhteen.
Richard Millener
Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jo kaudeksi 2025 vain muutaman vuoden käytössä olleet hybridiyksiköt laitetaan syrjään ja myös muita kuluja pienentäviä uudistuksia on luvassa. Autoihin halutaan vähemmän aerodynamiikkaa ja tehoa pyritään vähentämään kuristinta pienentämällä.

Vaikka lopulliset linjaukset tehdään kesäkuussa, on suunta nyt selvillä. M-Sport Fordin tallipäällikkönä toimiva Richard Millener on mielissään, että päätöksiä saatiin aikaan nopeasti, sillä laji on vaarassa ykköstasolla kuihtua olemattomiin.

– Me kaikki olemme hyväksyneet monet asiat rallien suhteen, kuten etähuollot ja formaatin joustavuuden. Se on hienoa, että näistä asioista on päätetty. Olen myös tyytyväinen, että teknisten sääntöjen suhteen on selkeä suunta olemassa, Millener sanoo Motorsport.comin sivuilla.

– Luulen, että matkan varrelle mahtuu myös haasteita, sillä heidän ideoitaan ei ole helppoa saada onnistumaan näin tiukalla aikataululla.

Vaikka Millener on huolissaan tiukasta aikataulusta, toivoo brittipomo koko WRC-yhteisöltä joustavuutta.

– Nyt tavoitteet on asetettu ja meidän on oltava ennakoivia. Me olemme kaikki huutaneet muutosten perään. Jokaisen tahon, joka on viime aikoina antanut rakentavaa kritiikkiä, on nyt työskenneltävä yhdessä ja yritettävä löytää yhteinen tapa edetä eteenpäin, Millener summaa.

– Emme ehkä saa tehtyä kaikkea, mitä he toivovat, mutta en usko, että se on edes tavoitteena. Työryhmän tarkoitus oli esittää ideoita ja siinä he onnistuivat. Emme voi nyt olla negatiivisia, vaan meidän on päinvastoin oltava proaktiivisia.

Kausi 2024 on alkutekijöissään ja WRC-tiimit äärimmäisen kiireisiä aina marraskuulle saakka. Koska uudistuksia on tulossa, vaaditaan myös testiä kauden 2025 teknisten sääntöjen toteuttamiseksi.

– Tulee olemaan tosi tiukkaa uusien aerodynaamisten ratkaisujen kanssa. Tiimit haluavat testata, kehittää ja ymmärtää. Siinä on paljon tehtävää kymmenessä, tai pikemminkin kuudessa kuukaudessa. Meidän on lyhyessä ajassa saatava kaikki asiat kohdilleen ja ymmärrettävä, mitä aerodynamiikan vähentäminen merkitsee. On kehitettävä, rakennettava osia ja testattava.

Rallin MM-sarjan kausi 2024 jatkuu maaliskuun lopussa Keniassa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat