Rallin MM-sarja tarjoili sokkipäätöksen saksalaisfirmalle – ”Tätä ei voi ymmärtää!”

Rallin MM-sarja tulee kokemaan isoja uudistuksia lähivuosina.
kuvituskuva
Kuvituskuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Yksi merkittävimmistä WRC-työryhmän esittämistä muutoksista oli Rally1-autojen hybrideistä luopuminen. Vuonna 2022 MM-sarjaan tulleet hybridiyksiköt jäävät historiaan jo ensi kaudella.

Päätös oli raju, sillä saksalainen Compact Dynamics oli viime syyskuussa sopinut hybridiyksiköiden toimittamisesta kauden 2026 loppuun saakka. Nyt autojen kuluja halutaan karsia isolla kädellä ja yksi keino on hybridiyksiköiden heivaaminen syrjään.

Compact Dynamics oli luonnollisesti päätöksestä tyrmistynyt.

– Kuten voitte kaikki kuvitella, sekä minä että tiimini olemme erittäin pettyneitä päätökseen. Ymmärryksemme oli, että vuoden 2023 syyskuussa tehty sopimus olisi pitänyt ja kestänyt vuoteen 2026 saakka, Compact Dynamicsin nokkamies Oliver Blamberger ihmettelee Dirtfish-sivustolla.

Rallin MM-sarjassa oli hybridiyksiköiden myötä tarkoitus siirtyä entistä sähköisempään suuntaan tulevaisuudessa. Sarjassa ajetaan jo kestävällä polttoaineella.

– Tätä päätöstä ei voi ymmärtää, jos miettii selkeää polkua kohti sähköistymistä ja hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Toki me haluamme päättää tämän yhteistyömme ammattimaisella tavalla ja parhain keinoin, Blamberger sanoo.

Tiedossa ei ole, millainen sopimus rallin MM-sarjalla ja Compact Dynamicsilla oli. WRC-työryhmää vetänyt David Richards kuitenkin sanoo, että asia ratkeaa pian.

– Sanotaan näin, että ongelmaa ratkotaan parhaillaan ja saamme kaiken selvitettyä eri tahojen välillä parin seuraavan viikon aikana, Richards kertoo.

Rallin MM-sarja jatkuu hybridiyksiköiden kera maaliskuun lopussa Keniassa.

Lue myös nämä