WRC-tallin ympärillä rajua turbulenssia, tähtikuski rauhoittelee: Kaikki on kontrollissa

Hyundai i20 N Rally1
Hyundai i20 N Rally1. Kuva:: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain rallitallin kehitystyö ensi kauden Rally1-auton osalta ei ole sujunut ruusuilla tanssien.

Ensinnäkin tiimi vahvisti mukana olonsa hybridiaikakaudella vasta keväällä, kun esimerkiksi kilpailija M-Sport Ford esitteli jo ensi kertaa oman Puma Rally1 -kilpurinsa. Varsinaiset testit omalla hybridimuulillaan Hyundai aloitti yli kaksi kuukautta M-Sportia perässä.

Viimeisin takaisku nähtiin joulukuun alussa, kun Thierry Neuville romutti tallin testiauton Ranskassa pudottuaan ison rotkon pohjalla olleeseen koskeen. Kolme päivää testikolarin jälkeen tallipomo Andrea Adamo ilmoitti lähtevänsä tiimistä. Vajaa kuukausi myöhemmin Hyundai on yhä vailla uutta tiimipäällikköä.

– Ymmärsin täysin Andrean päätöksen ja tuen sitä. En ole millään tavalla huolissani. Kaikki on kontrollissa. Olen käynyt tehtaalla ja kaikki menee suunnitelmien mukaan, Neuville kommentoi tallinsa tilannetta Dirtfish-sivustolla.

Hyundai sai parsittua varsin nopeasti uuden testiauton kasaan Neuvillen kammokolarin jälkeen. Korealaisvalmistaja testasi jälleen Ranskassa juuri ennen joulua. Uuden auton on suunnitellut M-Sportilta Hyundaille vaihtanut Christian Loriaux.

– Loriaux antaa vahvasti tukea porukalle, joka on tehnyt tämän auton kanssa töitä ihan alusta saakka. Hän sai meiltä heti hyvän vastaanoton ja teki välittömästi hienoa yhteistyötä, Neuville ylistää teknistä pomoaan.

– Olen työskennellyt hänen kanssaan aiemminkin, mutta nyt olen nähnyt ihan uuden Christianin. Mielestäni hän toi paljon positiivisia juttuja talliimme. Takaan, että yhteistyömme on hyvällä mallilla.

Kilpajuoksu kohti kautta 2022 on rajua, eikä Hyundain tilannetta helpottanut testiauton tuhoutuminen. Toisaalta tilanne on ollut sama aina ennenkin, kun uutta autoa on tuotu MM-sarjaan.

– Ihmiset ovat kiistatta hyvin väsyneitä, koska teemme todella pitkä päiviä. Olen kuitenkin varma, että tilanne on sama myös M-Sportilla ja Toyotalla. Vuonna 2017 uuden auton kanssa tunteet olivat samankaltaisia. Uudet luokitukset saavat aina ihmiset väsyneiksi, sisäpiirin lähde Hyundailta summaa rallisivustolle.

– Andrea (Adamo) opetti meidät taistelemaan yhdessä tiiminä ja sitä me olemme tehneet. Taistelemme myös hänen puolestaan. Totta kai Andreaa on ikävä, mutta emme voi itkeä sitä. Meidän on viimeisteltävä työ, minkä hän aloitti.

Uuden testiauton rakentamista vain muutamissa päivissä sisäpiirin lähde pitää suoranaisena ihmeenä.

– Kovin moni ei uskonut, että pääsemme takaisin testaamaan. Thierryn ulosajon jälkeen ajattelimme itsekin, että ehkä meidän on kaivettava vanha prototyyppi taas esiin. Tämä tiimi kuitenkin osoitti luonteensa ja rakensi uuden auton ennätysajassa, sisäpiirin lähde ylistää.

– Se oli suoranainen joulun ihme ja me annamme uuden samanlaisen pian, josta voitte taas kirjoittaa, lähde jatkaa arvoituksellisesti.

Katso alapuolelta Monzan MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Lue myös nämä