WRC-tallin pomo valotti yllättävää suunnitelmaa

Brittiläinen M-Sport on taistellut vuosia tehdastalleja vastaan rallin MM-sarjassa.
Richard Millener
Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaudeksi 2024 yrityksen panostus lajin pääsarjassa otti aimoharppauksen taaksepäin, kun virolaistähti Ott Tänak lähti takaisin Hyundaille. Tänä vuonna brittitiimi on palannut juurilleen, kun se tukee omalta osaltaan maksukykyisten kuskien Adrien Fourmaux´n ja Gregoire Munsterin pyrkimyksiä lajin huipulle.

Kenian MM-rallissa maaliskuussa M-Sport tuo kuitenkin viivalle kolme autoa, kun kreikkalais-belgialainen herrasmieskuski Jourdan Serderidis tekee yllätyspaluun Rally1-auton rattiin. Miljonäärikuljettaja omistaa itse yhden Puma Rally1 -auton, mutta myös vuokraustoiminnoista on käyty keskusteluja.

– Meillä on jatkuvasti keskusteluja Rally1-auton vuokraamisen suhteen. Sen lisäksi tarkoituksena on tehdä Rally1-autosta hybriditön versio. Haluamme, että ihmiset pääsevät kokeilemaan sitä ja sen kautta voimme saada ykkösluokan auton takaisin myös kansallisiin ralleihin, M-Sport Fordin tallipomo Richard Millener valottaa Rallit.fille.

– Nyt sellaista toimintaa ei ole ollut, mutta on paljon kiinnostuneita ihmisiä, jotka ovat mahdollisuudesta kyselleet. Tavoite on tehdä jotain sillä rintamalla. Se voisi olla myös hyvä ponnahduslauta nuoremmille kuskeille kokeilla autoa, ettei heti tarvitse lähteä hybridiautolla ajamaan.

Sen sijaan entistä kilpailullisempaan WRC2-luokkaan M-Sportilla ei ole tällä hetkellä hinkua. Skoda, Citroen, Toyota ja Hyundai miehittänevät kärkisijat ainakin vuoden ensimmäisellä puoliskolla MM-sarjan kakkosluokassa.

– Rally2 on meille hankala juttu tällä hetkellä. Tiedämme, että automme voi olla siellä kilpailukykyinen. Meillä on ollut paljon keskusteluja viimeisen vuoden aikana tästä kaudesta, mutta kuskimarkkinat sillä saralla ovat aika hullulla tolalla, Millener toteaa.

Tiimipäällikkö korostaa, ettei M-Sport halua lähteä taistelemaan jämäsijoista, mikä ei edes markkinamielessä olisi järkevää. M-Sportin koko toiminta perustuu kuitenkin liiketoimintaan.  

– Monet kuljettajat ovat saaneet hienoja mahdollisuuksia, joihin meillä ei ole budjetin raameissa mahdollista vastata. Tällä hetkellä meillä ei ole WRC2-luokan osalta isoja suunnitelmia ennen kuin voimme varmistaa, että meillä on siellä kuski, joka voi taistella voitoista.

– Ei meidän ole järkeä lähteä sinne ajamaan sijoista 5 tai 6. Tiedämme hyvin, mihin autolla voi yltää. Meidän pitää olla sen suhteen järkeviä. Siksi tällä hetkellä tuemme kuskeja kansallisissa sarjoissa insinöörien ja säätöjen suhteen, Millener korostaa.

– Jos joku kuski tulee saataville esimerkiksi puolen kauden maissa, voimme lähteä tutkimaan, olisiko järkevää vielä lähteä mukaan. Ainakin kolme ensimmäistä kisaa menee meiltä sen asian suhteen sivusuun.

Millener myös muistuttaa, ettei rallin MM-sarja ole lähimainkaan isoin siivu M-Sportin bisneksestä, jota johtaa edelleen ”Cumbrian rautanyrkki” Malcolm Wilson.

– M-Sportilla on kokonaisuudessaan tällä hetkellä todella kiireistä, kun meillä on Dakar-projekti menossa ja sen lisäksi teemme WTCC-sarjaan Mustangin koneita ja Rally1-autoja. Meidän pitää olla fiksuja ja käyttää resurssejamme järkeviin juttuihin, Millener paaluttaa.

– Rallin MM-sarjan suhteen meidän mielestä järkevintä on ajattaa nyt kahta Rally1-autoa kunnolla.

Lue myös: Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi avaavat urakkansa! Tämä kaikki sinun pitää tietää Ruotsin MM-rallista

Lue myös nämä

  • Uusimmat