Quantcast

WRC-tallin päällikkö kritisoi Belgian MM-rallin hurjaa siirtymää

Richard Millener
Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tällä viikolla rallin MM-sarja vierailee ensimmäistä kertaa Belgiassa, kun tutummin nimellä Ypres-ralli isännöi WRC-karkeloita. 

Perjantain ja lauantain erikoiskokeet kurvaillaan tutuilla Ypres-rallin pikataipaleilla läntisessä Belgiassa Flandersin läänissä. Sunnuntaiksi WRC-karavaani kuitenkin matkustaa Spa-Francorchampsin formularadan ympäristöön. Edessä on varhain sunnuntaiaamuna muhkea 290 kilometrin siirtymä. Ensimmäiset autot lähtevät Ypresin huoltoparkista jo ennen viittä sunnuntaiaamuna.

– Ymmärrän täysin, että haluamme mennä uusiin paikkoihin. Power Stage Spassa on varmasti erittäin mielenkiintoinen ja upea katsoa. Siellä on varmasti paljon intohimoisia faneja, M-Sportin Fordin tallipäällikkö Richard Millener aloittaa ensin kehuilla Dirtfishin sivuilla.

– Meillä on kuitenkin siellä kaksi renkaanvaihtoaluetta, mikä vaatii paljon porukkaa sinne töihin. Nyt me vaihdamme renkaat ennen Power Stagea, vaikka puhetta on ollut kulujen vähentämisestä. Siinä menee muutenkin kuluja, kun pitää siirtää kalustoa ja ajoneuvoja pitkiä matkoja, Millener jatkaa.

Kisajärjestäjän mukaan kaksi renkaanvaihtoa sunnuntain aikana on laitettu aikatauluun, jotta mahdollisiin rankkasateisiin voidaan varautua. Toisaalta uudet renkaat ennen Power Stagea tasoittavat myös tilannetta MM-sarjan lisäpisteistä ajettaessa. Nykyistä Power Stage -systeemiä on kritisoinut muun muassa Elfyn Evans.

– Olen puhunut järjestäjien kanssa asiasta. Meidän pitää olla järkeviä. Ei se autonvalmistajalle ole niin iso kulu, kun ottaa kaiken muun huomioon, FIA:n rallipomo Yves Matton puolustelee.

– Spassa, kuten monet formulafanit tietävät, sää voi vaihtua tosi nopeasti. Se oli myös tämän päätöksen takana, Matton jatkaa.

Renkaanvaihtomahdollisuus tiimeillä sunnuntaina on ennen ensimmäistä erikoiskoetta sekä ennen Power Stagea. Liki 300 kilometrin siirtymä on muhkea siinäkin mielessä, että sunnuntaina Belgiassa ajetaan vain noin 40 EK-kilometriä eli 11 prosenttia koko kisan määrästä.

Katso alapuolelta, mitä historian ensimmäisessä Belgian MM-rallissa on luvassa. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,385091″ ap mute ]

Lue myös nämä

  • Uusimmat