Ville Pynnönen koki henkisen tyrmäyksen – nyt haussa nousujohteinen kisa Joensuun SM-rallissa

Ville Pynnönen
Ville Pynnönen. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ville Pynnönen ja Enni Mälkönen avasivat pistetilin SM1-luokassa Mikkelin Vaakuna-rallissa ajamalla sijalle yhdeksän. TGS Worldwiden ilmoittamalla Skoda Fabia R5:lla ajava kaksikko oli asettanut Mikkeliin tavoitteeksi pitää yllä heti kilpailun alusta alkaen Arctic Lapland Rallyssa löytynyttä hyvää nousujohteista ajamista.

Lajin vaikeus iski kuitenkin Mikkelissä pian vasten kasvoja, kun ei ajamiseen tuntunut punaista lankaa löytyvän millään.

– Ajaminen meni hieman siihen väkinäiseen puristamiseen, kun ei sellaista hyvää rentoutta tekemiseen löytynyt heti alussa ja loppua kohden ajat huononivat. Siinä tuli ajateltua, että ajetaan vain varmasti maaliin henkisen tyrmäyksen jäljiltä, kertaa Pynnönen Mikkelin kilpailun tunnelmia.

Katso alapuolelta ennakkovideo SM-Itärallista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,330198″ ap mute]

Joensuun perinteikäs Itäralli on Ville Pynnöselle jälleen uutta aluetta kilpailullisesti kuten SM-sarjan muutkin talvikilpailut tähän mennessä. Vauhdikkaille vuoristoradoille mies starttaa siis ensi kertaa urallaan. Ennen kilpailua haettiin vielä ajotuntumaa Itärallimaiseen tietyyppiin Imatran seudulla torstaina.

– Tulostavoitteita ei aseteta, tavoite on ainoastaan, että saataisiin nauttia rennosti legendaarisista tiestöistä ja sitä kautta löytää kadonnutta itseluottamusta takaisin. Perjantai ei ole nyt niin hektinen, joten nuottia ja nuotitusvideoita on hieman enemmän aikaa paneutua tarkastelemaan vielä illallakin, Pynnönen sanoo.

– Rovaniemellä noviisille oli hyötyä, kun reitin ennätti kiertää useampaan kertaan. Mikkelissä ei ollut penkkoja, ja periaatteessa sen olisi pitänyt suosia minua, kun ei ole penkkoihin nojailusta kokemusta. Toisin kuitenkin kävi. Joensuuhun olisi tärkeää löytää rento ote ja luottamus tekemiseen takaisin. Vauhdikkailla Pohjois-Karjalan vuoristoradoilla epävarmuus repii nopeasti eron kärkeen valtavaksi, joten nousujohteisuutta vähintäänkin halutaan, pohdiskelee Pynnönen.

Itärallin reitti sisältää viisi erikoiskoetta joiden yhteismitta on noin 98 kilometriä.

Lue myös nämä