Uusi MM-ralli aiheuttaa valtavaa porua – ”Ei mitään järkeä”

Rallin MM-sarjassa kirjoitettiin uusi luku historiaan lokakuun lopulla Keski-Euroopan MM-rallissa.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensi kertaa sarjan historiassa pääluokkaa ajettiin kolmen valtion alueella. Ensin piipahdettiin Tshekissä, jonka jälkeen jatkettiin Itävallassa ja Saksassa.

Kokeilu ei mennyt kuitenkaan ihan putkeen. MM-sarjan kuljettajissa närää ovat herättäneet etenkin pitkät siirtymät ja erityisesti rallin alun nopea piipahdus Tshekin puolelle.

– Tämä oli ensimmäinen kerta täällä ja on paljon asioita, joista voit tehdä parempia, kuten tieosuudet ja reitti, Toyotan Sebastien Ogier kritisoi Motorsport.comille.

– Se on aivan liian pitkä ja mielestäni siinä ei ole mitään järkeä. Rehellisesti sanottuna tämä ei sopinut lainkaan siihen, mitä me yritimme saavuttaa täällä, Ogier jatkoi tylyllä linjalla.

Rallin MM-sarjan kannalta kyse oli tietysti myös markkinoinnista. Mitä useampaa maata ralli koskettaa, sen parempaa mainosta se sarjalle on. Tai näin sen ainakin pitäisi mennä.

– Yritämme kaupallisesti myydä sitä, että käytämme hybridiautoja, mutta jos sitten teet 1600 kilometriä pitkän rallin, niin se ei ole oikein. Tämän pitää mennä jatkossa paremmin, Ogier lisäsi.

Myös M-Sport Fordilla vielä tämän kauden loppuun ajava vuoden 2019 maailmanmestari Ott Tänak oli samoilla linjoilla.

– Tämä formaatti ei ole yhtään sen parempi kuin normaali ralli, hän sanoi.

– Olemme keskustelleet paljon siitä, mihin suuntaan kaiken pitäisi mennä ja nyt asiat menivät vain huonompaan suuntaan, virolainen latasi.

Rallin voittanut Hyundain Thierry Neuville valitsi sen sijaan pehmeämmän linjan ja jakoi uudelle formaatille myös kiitosta.

– Yleisesti ottaen en ole sitä vastaan, että ajamme paljon, jos näemme näin paljon faneja. Katsojien innostus ja tuki oli suurta. Se oli vaikuttavaa nähdä, joten en välitä, jos ajamme paljon, Neuville sanoi.

– Totta kai parannettavaa varmasti on, mutta siitä on jonkin aikaa, kun olemme nähneet näin paljon innostusta rallin ympärillä. Muilla asioilla ei ole niin väliä, sillä tämä oli kuin WRC viisi vuotta sitten, Neuville muistutti.

M-Sportin tallipäällikkö Richard Milleneriä harmitti oikeastaan vain yksi asia. Hän toivoisi ensi vuoden versioon yhden muutoksen.

– Matka Prahaan oli tietysti pitkä ja meillä oli siellä kuitenkin vain 11 erikoiskoekilometriä, joten oliko meidän pakko palata yötauoksi Passauhun? Olisimme voineet yöpyä Prahassa ja mennä takaisin Saksaan vasta perjantaiaamuna, hän pohti.

Motorsport kysyi asiasta myös autoliitto FIA:lta. FIA on kuullut kritiikin ja on tekemässä ensi vuoden Keski-Euroopan MM-ralliin ainakin jonkinlaisia muutoksia.

– Järjestäjät ovat ehdottaneet reittiä, joka on aika samanlainen, mutta ei kuitenkaan aivan sama, FIA-pomo Andrew Wheatley sanoi.

– Heillä on vielä puoli vuotta aikaa ehdottaa lopullista reittiä, Wheatley muistutti.

Rallin MM-sarjaa on ajamatta enää yksi kilpailu. Se ajetaan 16.-19. marraskuuta Japanissa.

Lue myös nämä