Viime viikonloppuna ajetun Rally Estonian järjestelytiimin nokkamies Urmo Aava kertoi, että Viro haikailee MM-rallia vuodeksi 2022.
Tämän vuoden Rally Estoniassa nähtiin WRC-tähtiä ja kisa keräsi paljon kehuja. Aavan mukaan kilpailun järjestäjillä on kolmivuotinen suunnitelma, jonka aikana tapahtumasta on määrä kehittää MM-tason karkelo.
WRC-kilpailuja hamuaa moni muukin maa. Uusina kisaisäntinä tai paluumuuttajina tulevan vuoden kisakalenteriin ovat tulossa sekä Japani että Kenia. Onko vaarana jopa, että Suomen MM-rallin tulevaisuus on uhattuna, jos Viro tulee osaksi MM-kisaperhettä?
– Sitä ei tule koskaan tapahtumaan. Suomea ja Monte Carloa ei koskaan oteta pois kalenterista. Suomi ja Viro voivat kuitenkin olla samaan aikaan kalenterissa mukana, koska eivät ne niin samanlaisia ralleja ole, uudella Ford Fiesta R5:lla Virossa kisannut Teemu Suninen sanoo Postimees-lehden verkkosivuilla.
Vaikka WRC-promoottori on pitkään puhunut sen puolesta, ettei MM-ralleja pitäisi ajaa maantieteellisesti liian lähekkäin, haluaa 25-vuotias Suninen Viron mukaan.
– Olisi mahtavaa nähdä tämä ralli MM-sarjassa. Virossa ei ole niin paljon metsiä kuin Suomessa, mikä tekee sen, että voi leikata ahnaammin, Suninen selitti suurinta eroa kahden rallin välillä.
Rally Estoniassa kolmanneksi sijoittunut Citroenin Esapekka Lappi epäilee, että Suomen ja Viron kisat mahtuisivat yhtä aikaa kalenteriin.
– Toivon, että Viro saa MM-rallin, mutta haluan, että samaan aikaan ajetaan sekä täällä että Suomessa. Luulen kuitenkin, että vain yksi näistä voi olla kalenterissa kerrallaan. Eihän sitä koskaan toki tiedä, mitä voi tapahtua. Olihan esimerkiksi Puolan ja Suomen rallit yhtä aikaa mukana, Lappi toteaa.
– Virossa tiet ovat nopeampia kuin Suomessa. Rally Estonia muistuttaa enemmän Puolan rallia, missä voi leikata rajustikin nurmen yli. Jos sitä yrittää Suomessa, niin yleensä osuu johonkin ja tapahtuu onnettomuus. Se on suurin ero kisojen välillä, Lappi jatkaa.
Edit: Toisin kuin jutussa alunperin mainittiin, ei Suomen ralli ollut vuoden 1995 ”tynkäkaudella” varsinaisessa MM-sarjassa mukana vuorotteluperiaatteen mukaisesti. Vuonna 1995 Suomessa ajettiin vain kaksilitraisten kaksivetoisten autojen MM-osakilpailu.