Tunturirallissa vanhalla sotaratsulla kisaava Jari-Matti Latvala lainasi Kummelia

Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala on jälleen päässyt nautiskelemaan myös itse ralliauton ratissa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Pentti-Oskari Ilmonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latvala kisaa rallin SM-sarjan toisessa osakilpailussa Rovaniemellä historic-luokituksen Toyota Celicalla. Vanha sotaratsu on ollut ainakin toistaiseksi luotettava menopeli napapiirillä, vaikka myös pientä haastetta on mahtunut matkaan.

Latvala kisaa rallin SM-sarjan toisessa osakilpailussa Rovaniemellä historic-luokituksen Toyota Celicalla. Vanha sotaratsu on ollut ainakin toistaiseksi luotettava menopeli napapiirillä, vaikka myös pientä haastetta on mahtunut matkaan.

– Ei mitään isompia ongelmia ole ollut, vähän öljyvuotoa. Katsottiin, että mistä se on tullut. Bensaliitin meiltä lähti irti ja siinä kävi vähän tuurikin, kun oli siirtymä. Teknisesti auto on toiminut varsin hyvin, Latvala kuvaili Rallit.fille.

Rallin yleiskilpailussa Latvala ajaa 11. sijalla eron ollessa kärkeen lähes neljä minuuttia. Takana on kuitenkin monta uuden sukupolven Rally2-luokituksen autokuntaa, kuten Toyotan nuoret japanilaissuojatit Hikaru Kogure ja Yuki Yamamoto.

Legendaarisesti kysyen meno on siis maittanut osallistujalle?

– Kiitos hyvin on meno maittanut. Jos on osuus, missä on hyvää ja tasaista tietä, niin pystyn hyökkäämään. En vain voi ajaa huonoja osuuksia, missä on pomppuja ja muuta. Autosta vaan loppuu ominaisuudet, Latvala kertoi.

– Auto ei kestä, jos on kaksi hyppyä peräkkäin. Ensimmäisen hypyn jälkeen ei ehdi palautua. Sitten se ampuu takakorkeaa ja penkasta läpi.

Latvalan mukaan uudet piikkipyörät mahdollistaisivat jopa kovemman menon vanhalla Celicalla, mutta realiteetit on huomioitava.

– Pito on äärettömän hyvä. Se ei ole ongelma. Renkaat antavat kyllä mahdollisuuden, mutta sitten tarvittaisiin vielä lisää jousitukseen, että voisi antaa mennä hyppyjen yli. Sitten myös uskaltaisi myös jarruttaa myöhemmin. Nyt on tilanne, että on pakko jättää vähän pelivaraa, sillä jos jarrutuksessa on pomppu, niin auto lähtee ”kirjoittamaan”, Latvala summasi.

Latvala kisasi pari vuotta sitten viimeksi Tunturirallissa, mutta tuolloin homma tyssäsi heti lauantaiaamun avauspätkälle. Nyt tarkoituksena on selvittää keinolla millä hyvänsä reitti maaliin saakka.

– Tässä nyt yritetään kaikki tehdä ja valmistautua mahdollisimman tarkasti. Jo ennen kisaa yritimme laskea kilometrit turbolle, voimansiirrolle ja joka jutulle, että kaikki olisi sen puoleen kunnossa ja pelivaraa on. Tarkempia huoltoja on nyt tehty, Latvala selvitti.

Tunturirallissa ajetaan lauantaina vielä seitsemän erikoiskoetta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat