Toyotan WRC-kuljettajien Kalle Rovanperän ja Elfyn Evansin takana ratkotaan omistaja poronsarville, jotka jaetaan palkintona SM1-luokan ykköselle. Skoda-kuljettaja Teemu Asunmaa ja Toyotan uudella Rally2-autolla kilpaileva Mikko Heikkilä kävivät tiukkaa vääntöä keskenään Tunturirallin perjantain erikoiskokeilla.
Asunmaa pitää kärkipaikkaa hallussaan 5,2 sekunnin erolla Heikkilään, kun takana on viisi erikoiskoetta. Heikkiläkin kävi päivän aikana keulapaikalla, mutta Asunmaa oli lopulta avauspäivän ykkösnimi.
– Hyvää vääntöä on ollut. Se ei tietysti ole mikään yllätys, koska SM-rallissa joutuu aina vääntämään, Suomen mestaruuden kaudella 2022 voittanut Heikkilä sanoi Rallit.fille.
Heikkilä antoi hieman periksi päivän päättäneellä Mäntyvaaran yleisöpätkällä, jolla hän jäi viisi sekuntia Asunmaan pohja-ajasta.
– Hävisin turhan paljon raviradalla. Mietin pätkän jälkeen, että nyt tuli hyvä aika. Ajattelin jo, että ajoin liian kovaa, sillä en halunnut mennä Teemun ohi. Mutta sitten jäimmekin viisi sekuntia, eli ei se mennytkään hyvin. Mutta ei se mitään, se ajetaan huomenna kiinni, Heikkilä heitti haasteen Asunmaalle.
Heikkilä kilpailee ensimmäistä kertaa Toyotan uutukaisella, joka luokiteltiin kuukausi sitten. Nurmijärveläisen mukaan autossa on vielä työstettävää.
– Arkailen vähän kääntyvyyden kanssa. Välillä tuntuu, että auto ei tahdo kääntyä paikkoihin.
– Autossa tuntuisi olevan pitoa tosi paljon, mutta on se Skodaan verrattuna tosi erilainen. Reagointi on hitaampaa, mutta se on varmaan säätöasia. Olen aika varma, että sen saa reagoimaan samalla tavalla kuin Skodan. Siinä on vielä vähän hommaa, Heikkilä tuumi.
Lauantain seitsemällä pätkällä Heikkilä ei aio antaa periksi.
– Kaasu pohjaan, ei siinä muuta. Yritän olla ykkösenä maalissa, mutta katsotaan.
Alavutelainen Asunmaa kertoi ajaneensa perjantaina ”rengastaktiikan mukaisesti ja nätisti”.
– Vaikka napsun verran voidaankin nostaa vauhtia, ovat huomisen pätkät luonteeltaan erilaisia. Huomisaamuun lähdetään varmaan samalla taktiikalla, Asunmaa suunnitteli.
– Pistin kaikki paukut peliin neljännellä erikoiskokeella, jolla nousimme SM1-luokan kärkeen. Huomenna nähdään, osuiko taktiikkamme oikeaksi. Tänään olisi pitänyt ajaa röyhkeämmin, mutta hyvä näinkin, ja hyvä tulos meiltä tähän kohtaan. Pelissä ollaan mukana ja se on tärkeintä.