Äkkiseltään auto näyttää hyvin samalta kuin viime vuoden Toyota GR Yaris Rally1, jolla Kalle Rovanperä ajoi historialliseen mestaruuteen. Yhteistyökumppanit ja Toyotan moottoriurheiluyksikkö määrittävät auton perusvärityksen, joka on jo usean kauden Toyotalla ollut punavalkoinen.
Kauden 2023 autossa on kuitenkin yksi merkittävä yksityiskohta ulkoasussa, joka poikkeaa selvästi viime vuoden kilpurista. Näkyvin muutos kohdistuu auton kylkiin, joista puuttuivat isot ”skuupit”, joilla ohjataan ilmaan varsinkin hybridiyksikön jäähdytykseen. Toyota testasi muokattuja ilmanottoaukkoja jo viime syksynä, mutta koko kauden 2022 ”skuupit” olivat autossa kilpailuissa.
On arvioitu, että muokatut ilmanottoaukot parantavat Toyota GR Yaris Rally1 -auton suorituskykyä. Sivuskuuppien poistamisen arvioidaan parantavan auton aerodynamiikkaa ja tuovat lisää huippunopeutta sekä vauhtia mutkissa, koska takaspoilerin avulla saadaan paremmin downforcea.
Toyotan WRC-tallissa kaudella 2023 ajavat Rovanperän lisäksi täyden kauden Elfyn Evans sekä Takamoto Katsuta. Sebastien Ogier ajaa puolestaan valikoituja MM-ralleja. Kun Ogier ei ole neljännen Toyotan puikoissa, voi auton vuokrata joku ulkopuolinen kuski. Esimerkiksi helmikuun Ruotsin MM-rallissa Toyotan Rally1-auton ratissa nähdään italialaismiljonääri Lorenzo Bertelli.
Uusi MM-kausi starttaa ensi viikolla legendaarisella Monte Carlon osakilpailulla. Torstaiaamuna ajetaan kisan testierikoiskoe. Varsinainen ralli käynnistyy torstai-iltana kahdella pimeässä ajettavalla erikoiskokeella.
Katso alapuolelta Toyotan WRC-tallin esittelyvideo kauden 2023 kilpa-autosta.