Rallin MM-sarja jatkuu tällä viikolla täysin erilaisissa olosuhteissa kuin kahdessa vuoden ensimmäisessä koitoksessa. Talviset pikataipaleet vaihtuvat Meksikon kuumiin lämpötiloihin ja korkeaan ilmanalaan.
Meksikon kisa on aina ollut haastava ralli juuri ohuen ilmanalan vuoksi, mikä vaatii moottorilta kovaa suorituskykyä. Toyotan rallitalli huomasi Meksikon haasteet debyyttikaudellaan viime vuonna, kun suorituskyky laski rajusti alkukaudesta. Jari-Matti Latvala oli vuosi sitten Meksikossa kuudes ja Juho Hänninen seitsemäs.
Toyotan tallipomo Tommi Mäkinen vakuuttaa, että tiimi on paiskinut hurjasti hommia sen eteen, että Yariksen moottorissa riittää vääntöä myös Meksikon vuoristoteillä.
– Olemme tehneet kovasti töitä, jotta voimme parantaa viime vuodesta. Silloin Meksikon kisa oli meidän uudelle autolle aika kova kokemus. Olemme analysoineet kaiken, mitä tapahtui ja sitä kautta parantaneet jäähdytysjärjestelmää sekä tietenkin moottorin suorituskykyä, Mäkinen paaluttaa.
– Moottoria on testattu Japanissa simuloimalla korkeaa ilmanalaa. Olemme panostaneet paljon tähän puoleen ja toivon, että saamme sitä kautta kilpailukykyä. Kaikki kuitenkin selviää vasta sitten, kun ralli alkaa kunnolla.