Jari Ketomaan matka lauantaina ajetussa Joensuun SM-rallissa päättyi tekniikkamurheisiin.
Konkarikuljettaja kertoo kuitenkin olevansa tyytyväinen Itärallin antiin. Ketomaan mukaan ajetut kilometrit osoittivat tiimin sekä Hyundain kehityssuunnan.
– Miehellä olisi ollut haluja tyrkätä, mutta nyt tuli tällainen vika täysin puskista. Pölläytteli sinistä savua, ja (auto) oli tehoton. Siihen nähden vauhtimme oli erittäin hyvää, eli asioita on todellakin tehty oikein, Ketomaa kertoo.
Päivähuollossa tehottomuuden syyksi paljastui Hyundain turbo. Huolto oli varustautunut tämän vaihtamiseen, mutta ongelmaksi muodostui varaturbon pyörintänopeusanturi. Se ei toiminut ja aikataulut tulivat vastaan, joten Ketomaa oli pakotettu jättämään keskeytysilmoituksen kartanlukijansa Marko Salmisen kanssa. Ennen keskeytystä Ketomaan sijoitus tuloslistalla oli kahdeksas.
Hyundain rikkoutuminen tuli miehelle täytenä yllätyksenä, sillä valmistautuminen kisaan oli sujunut hyvissä merkeissä. Kaksipäiväisissä testeissä autoa oli optimoitu Hyundain insinöörien kanssa hyvään kisaiskuun, eikä mikään viitannut tulevaan.
– Tehtiin testeissä säätöjä tasauspyörästön lukkoihin ja jousitukseen autossa. Oikealla tiellä olemme näiden kanssa. Lisäksi lähdettiin DMACKin kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta liikenteeseen poikkeuksellisen rohkealla rengasvalinnalla. Se näytti toimivan ja vauhti kertoi tämän puolesta. Siinä mielessä voi harmitella, että kisa jäi kesken.
– Itärallin tiet eivät jätä ketään kylmäksi, on huimaa touhua. Vaara on käsillä koko ajan, koska vauhdit ovat aivan järjettömät. Tiet olivat täydellisessä kunnossa, ja ei tuollaisissa olosuhteissa usein pääse edes ajamaan. Iso kiitos SM-sarjalle ja Itärallille, että tällaisia kisoja järjestetään, Ketomaa sanoo.