Rallin MM-kausi jatkuu tällä viikolla Puolan rallilla, jolla on pitkät perinteet. Kilpailu on järjestetty vuodesta 1921 lähtien ja se on toiseksi vanhin ralli koko maailmassa legendaarisen Monte Carlon jälkeen.
Puolan rallin on voittanut kaikkiaan kolme suomalaiskuljettajaa: Esapekka Lappi 2012, Mikko Hirvonen 2009 ja Rauno Aaltonen 1965. Aaltonen valloitti samana vuonna rallin EM-tittelin ensimmäisenä suomalaiskuljettajana, ja Puolan EM-osakilpailun voitto oli yksi avaintekijöistä mestaruuteen.
– Vuoden 1965 voittoa pohjustettiin Puolassa jo neljä vuotta aiemmin. 1961 voitin Puolan rallin Mercedes-Benzillä saksalaisen Eugen Böhringerin kartanlukijana. Kilpailun aikana britti Stuart Turner tuli kertomaan minulle, että hän aloittaa pian BMC-tehdastallin johtajana ja vinkkasi soittamaan, jos tarvitsen joskus autoa. Minä soitin ja siitä alkoi voittoisa yhteistyömme Minillä, Aaltonen kertoo.
Euroopan mestaruussarja oli nykyisen rallin MM-sarjan edeltäjä. Mestaruuskaudellaan 1965 Aaltonen voitti Puolan rallin lisäksi neljä muutakin EM-sarjan osakilpailua piskuisella Minillään. Voitot tulivat RAC-rallista, Geneven rallista, Vltavan rallista ja München-Wien-Budapest-rallista.
Puolan ralli oli 1960-luvulla vuoristoteiden värittämä, vaativa kilpailu. Kilpailukeskus sijaitsi Etelä-Puolan vuoristossa, talviurheilusta paremmin tunnetussa Zakopanessa.
– Puola oli silloin osa itäblokkia ja he eivät olleet kovin tyytyväisiä tilanteeseen. Niinpä meihin suomalaisiin suhtauduttiin ihaillen, olimme ikään kuin esimerkki siitä, miten Neuvostoliiton naapurissa voi elää toisenlaistakin elämää. Saimme aina pyyteetöntä apua paikallisilta, oli kyseessä auton huoltaminen, majapaikan löytäminen tai oikeastaan mikä tahansa käytännön seikka. Siihen aikaan ralli oli luonteeltaan täysin eri laji kuin nykyisin, ajoimme yötä päivää ilman kunnon taukoja, Aaltonen muistelee.
Rauno Aaltonen (s. 1938) oli 1960-luvulla Timo Mäkisen ja Simo Lampisen ohella ensimmäisenä luomassa maailmalle käsitettä lentävistä suomalaisista. Tuolta ajalta periytyy myös Aaltosen lempinimi ”ralliprofessori”, sillä hän kiinnitti paljon huomiota ajotekniikkaan ja suhtautui ralliautoiluun ammattimaisemmin kuin monet kilpakumppaninsa.
Lähde: Neste-rallin tiedotus