Teemu Suniselta hyvät näytöt, mutta riittääkö? – ”En tiedä, mitä uutisia on tulossa”

Hyundain rallitallista ajopaikkaa ykköskaliiberin auton ratissa kärkkyvä Teemu Suninen antoi hyvän näytön vauhdistaan Sardiniassa viikonloppuna.
Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suninen sijoittui WRC2-luokassa toiseksi. Edelle pääsi Skodalla ajava Andreas Mikkelsen, joka on myös yhdistetty varikkohuhuissa ajopestiin Hyundain Rally1-autolla. Suninen kärsi harmillisen vannerikon perjantain viimeisellä pätkällä, mikä tiputti suomalaisen johtopaikalta kauas kärjestä.

Hyundain WRC2-talliin kuuluva Suninen kuitenkin kamppaili itsensä takaisin kolmanneksi saakka. Sijoitus kirkastui vielä pykälällä päätöserikoiskokeella, kun Ford-kuski ajoi ulos tieltä johtopaikalta.

– Ihan kiva nousu perjantain vannehomman jälkeen. Ilman sitä vannerikkoa olisi voinut olla hyvääkin kilvanajoa. Jotain pitäisi minusta keksiä, sillä noita vanteita on turhan paljon mennyt, Suninen harmitteli kisan maalissa Rallit.fille.

– Johdimme kuitenkin kisaa ja ajoimme paljon hyviä aikoja. Se kertoo, että olemme saaneet vietyä autoamme eteenpäin. Nyt pärjäämme myös tällaisissa rajummissa olosuhteissa. Toisen lenkin olosuhteet ovat vielä pieni haaste.

Suninen testasi ennen Sardinian rallia Hyundain Rally1-hybridiautoa. Vaikka sopimus vaikuttaa varmalta, eivät asiat ainakaan kisan aikana edenneet suomalaiskuskin mukaan.

– En tiedä, mitä uutisia on tulossa ja kuinka kauan pitää odottaa. Ensiksi pitäisi sopimus allekirjoittaa, että olisi jotain uutisia, Suninen pyöritteli.

– Olihan siinä yksi kuljettaja edellä. Jos nyt katsotaan tämän kisan perusteella, niin valinta voisi olla erilainen.

Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboulia Suninen ei Sardinian kisaviikonlopun aikana nähnyt. Varmasti Sunisen suorituksen arvoa nostaa myös se fakta, ettei Hyundain i20 Rally2 -auto ole tasoltaan aivan Skodan luokkaa, jolla Mikkelsen ajaa.

– En ole yhtään jutellut Cyrilin kanssa. Sen verran kiireisiä olemme molemmat olleet ja keskitytty omaan tekemiseen. Myös ykkös- ja kakkosluokan varikot olivat ihan eri puolilla satama-aluetta, Suninen kertoi.

Lue myös nämä