Teemu Suninen latasi tulevaisuudestaan: ”Jokainen nuori kuljettaja voi tulla koittamaan!”

Teemu Suninen ajaa viikonloppuna ensimmäisen asvalttirallinsa Hyundain Rally1-autolla.
Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suninen lähtee Keski-Euroopan haastavaan asvalttikisaan hyvin maltillisin odotuksin. Lähtöpaikka ei ole hyvä ja kaiken päälle tieolosuhteet vaihtelevat tiuhaan.

– Odotan innolla, mitä voimme saada täällä aikaan. Minun pitää ottaa nyt vain askel kerrallaan. Jossain vaiheessa tulee varmasti ongelmia, mutta täytyy vain koittaa sopeutua ja ottaa paras irti, Suninen sanoi Rallit.fille.

Suninen on päässyt tällä kaudella ajamaan kolme rallia Hyundain Rally1-autolla. Hän oli mukana Virossa, Suomessa sekä Chilessä. Edellä mainitut olivat kaikki sorakilpailuja, mutta nyt haaste on täysin erilainen, kun ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa asvaltilla.

Näytönpaikka on komea, mutta tuo samalla myös paineita suomalaiselle.

– Sanoisin näin, että he laittavat minut nyt vähän niin kuin kylmään veteen ja katsovat, osaanko uida. Mutta tämä on myös hyvä tapa nähdä, miten hallitsen tämän tilanteen. Paperilla jos katsotaan, niin tämä on minulle vaikein ralli koko kalenterissa. Olosuhteet voivat vaihdella ja tiet ovat hyvin erilaisia päivien välissä. Tästä tulee iso haaste, Suninen myönsi.

Suninen oli erinomaisessa vauhdissa Chilessä, mutta viimeisen päivän ulosajo pilasi lopulta harmittavasti kaiken. Suninen toteaa, että lähestyminen Keski-Euroopan rallia kohtaan olisi samanlainen, vaikka Chilen ulosajoa ei olisikaan tapahtunut.

– Joo, ei siinä mitään erilaista olisi. Tämä on nyt ensimmäinen asvalttikilpailu tällä autolla. En tiedä, millainen taikuri sitä saisi olla, että vetäisi kolmen joukkoon näiltä lähtöpaikoilta, hän sanoi suoraan.

Suninen oli tyytyväinen testierikoiskokeen antiin. Auto tuntui hyvältä.

– Ihan hyvä fiilis oli. Tietyypit muuttuvat tosi paljon päivittäin. Jos ihan rehellisesti sanotaan, niin yhdessä päivässä et voi tehdä autoa kolmelle eri tielle. Se on vaan ihan fakta. Sitten pitää vain koittaa mukautua sen mukaan ja olla kuljettajana mukautuvainen niihin eri tieolosuhteisiin ja eri tietyyppeihin. Paljon tietysti kokemuksessa antaa tasoitusta, Suninen ennakoi.

Sunisen tulevaisuus on tällä hetkellä vielä auki. Miten pitkällä ne neuvottelut ensi kaudesta nyt todellisuudessa ovat?

– En tiiä. Mun mielestä nuo sorasuoritukset olivat nyt hyviä ja suunta oli koko ajan ylöspäin. Chile…mun mielestä se oli iso plussa. Kaksi päivää oltiin podiumtaistelussa mukana ja jopa johdettiin rallia. Oli siinä erittäin hyviä asioita, Suninen sanoi.

– Kyllä mä sanon, että saa siihen jokainen nuori kuljettaja tulla koittamaan, jos parempaa etsii! Kolmessa kisassa tuollaisia suorituksia. Vähän tietysti jäi sillä tavalla harmittamaan, että mitä se voisi olla tulevaisuudessa, jos saisi enemmän ajaa, hän jatkoi.

– En tiedä, miten sitä voisi vielä kovempaa…jos joku vetää ensimmäisessä kisassa podiumvauhtia, niin nosta kyllä hattua sille, hän muotoili.

Katso alta Keski-Euroopan MM-rallin testierikoiskokeen parhaat palat.

Lue myös nämä