Teemu Suninen kertoo – kuinka iso harppaus on WRC2-autosta WRC-tykkiin?

Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: @World
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Teemu Suninen löi monet ällikällä viime viikonloppuna ajetussa Puolan MM-rallissa.

Suninen, 23, ajoi vasta ensimmäisen kilpailunsa WRC-autolla, mutta suomalaislupaus ajoi heti ensimmäisen pohja-aikansa MM-rallissa ja otti uransa parhaan sijoituksen ajettuaan kuudenneksi. Suninen oli kiinni jopa viidennessä tilassa, mutta viimeisen erikoiskokeen virhe pudotti hänet pykälää alemmaksi tuloslistalla.

Suninen on Ford Fiesta WRC:n ratissa myös seuraavassa osakilpailussa Suomessa, missä hän tähtää vieläkin kovempaan suoritukseen.

– Toivottavasti pystyn Suomessa parempaan. Yritämme jatkaa eteenpäin Puolan rallista, parantaa ajamista ja toivottavasti pystymme ajamaan hyviä erikoiskoeaikoja ja saamaan hyvän tuloksen, Suninen suunnittelee WRC.comin haastattelussa.

Suninen on kisannut viime kaudet WRC2-luokan kalustolla MM-sarjassa. Siirtyminen WRC-autoon vaikutti sujuvan Suniselta yllättävänkin hyvin, mutta kuljettajan mukaan se toi mukanaan uudet haasteet.

– Tiedän nyt enemmän siitä, miten uutta autoa pitää ajaa ja mitä haluan autolta. Mutta se on kuitenkin aika erilainen verrattuna R5-autoon: tehoa ja aerodynamiikkaa on enemmän. Auto on mahtava, todella voimakas ja aeropaketin avulla voi tehdä mukavia hyppyjä, ja nopeavauhtisissa mutkissa on paljon vauhtia, Suninen vertaa.

– Mutta pitää olla tosi tasainen, jos haluaa olla kärjessä tässä luokassa. Taso on paljon korkeammalla kuin WRC2-luokassa. Sielläkin pitää olla nopea, mutta vaikka tekee pienen virheen, voi vielä päästä kolmen kärkeen. Täällä olet kahdeksas tai kymmenes.

Suninen ajaa Ford Fiesta WRC:llä yhden päivän testin ennen heinäkuun lopulla ajettavaa Suomen MM-rallia.

Mika Ojatalo

Lue myös nämä