Suomalaiskuljettaja Emil Lindholm ja kartanlukija Reeta Hämäläinen starttaavat Hyundain Rally2-autolla sorakilpailuun, joka ajetaan hieman erikoisemmalla kaavalla. Kisan testierikoiskoe on ohjelmassa vasta perjantaiaamuna, ja ensimmäiset erikoiskokeet ajetaan perjantaina iltapäivästä.
Käytännössä kilpailu viedään läpi 48 tunnissa. Ralliviikosta on siis lohkaistu yksi päivä pois. Kaikkiaan rallissa ajetaan 16 erikoiskoetta, joille kertyy yhteismittaa 266 kilometriä.
Lindholm antaa hyväksynnän uudelle kokeilulle.
– Uusi formaatti tarkoittaa sitä, että meille jää vähemmän aikaa työskennellä nuottiemme kanssa. Uskon, että tämä formaatti on ihan tervetullut suunta MM-ralliviikon aikataulutukseen. Ja uskon, että näemme jatkossakin tämänkaltaisia MM-ralleja, WRC2-luokassa kilpaileva Lindholm toteaa.
Lindholmin mukaan hän sai ajettua hyvän ennakkotestin kilpailua varten. Lindholm tietää Sardinian MM-rallin haasteet ja sen, että edessä on rankka kisa. Kahdella edellisellä kerralla Lindholmin ralli Välimeren saarella päättyi jousitusrikkoihin.
– Sardinia on hieno saari, jonka teillä vauhdin sovittaminen vaikeisiin ajo-olosuhteisiin on haastava tehtävä. Kyse on vähän Kreikan Akropolis-rallin kaltaisesta sorakilpailusta, joka itse asiassa on yksi suosikkiralleistani.
– Sardiniassa kilpaileminen on enemmän strategista peliä kuin absoluuttista vauhtia. Tiet täällä ovat myös teknisiä. Kukaan ei tiedä, kuinka paljon ja minkä kokoisia kiviä tänä vuonna soraurista teille nousee. Tarkkana saa olla. Renkaita ja autoa tulee säästää, Lindholm huomauttaa.
Lindholm ei ole saanut tämän kauden kahdessa MM-rallissaan huipputulosta, mutta hän lähtee Sardinian osakilpailuun luottavaisin mielin.
– Omaa parasta lähdetään tekemään. Hyvän sijoituksen eteen teemme sen, minkä pystymme, Lindholm lupaa.