Suomalaiselta rallisuuruudelta iso paljastus urastaan – ”Vain muutama ihminen koko maailmassa tietää tästä”

Tapio Laukkanen oli yksi seuratuimpia suomalaisia rallitoivoja 1990-luvulla, mutta hän ei koskaan päässyt tekemään todellista läpimurtoa lajin huipulle.
Tapio Laukkanen
Tapio Laukkanen saavutti Kenian rallimestaruuden vuonna 2016. Kuva: Jared-G-Maina/Wikimedia Commons
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Laukkanen saavutti huikealla ralliurallaan mestaruuden kolmessa eri maassa: Suomessa, Britanniassa ja Keniassa. Laukkasen unelmissa oli paikka rallin MM-sarjan tehdastiimistä 2000-luvun alkupuolella.

Laukkanen vuokrasi kaudella 2000 M-Sportilta Ford Focus WRC -auton kolmeen MM-ralliin. Suomen ja Britannian osakilpailuissa hän keskeytti, mutta Australiassa hänelle kirjattiin uran paras MM-rallisijoitus, viides tila.

Kauden 2001 alkupuolella Laukkanen yritti antaa vielä näyttöjä Toyota Corolla WRC:llä Ruotsissa ja Portugalissa. Ruotsissa tuli jälleen keskeytys ja Portugalissa yhdeksäs tila. Laukkasen MM-ura käytännössä päättyi siihen.

Nyt Laukkanen on paljastanut brittilehti Motorsport Newsin artikkelissa, että hän oli itse asiassa lähellä saada virallisen tehdastiimin sopimuksen. Laukkanen vastasi artikkelissa lukijoiden kysymyksiin, joista yksi kuului: ”kuinka lähellä olit päästä ajamaan MM-sarjan pääluokassa?”

– Itse asiassa luulen, että vain muutama ihminen koko maailmassa tietää tästä. Olimme lähempänä kuin kukaan on koskaan uskonutkaan, Laukkanen aloitti vastauksensa.

Laukkasen mukaan hän kävi neuvotteluita Mitsubishin rallitiimiä pyörittäneen Andrew Cowanin kanssa. Suomalaiskuljettaja kävi muutaman kerran tapaamassa Cowania tämän kotikonnuilla Skotlannissa.

Käytännössä asioista oli jo sovittu siihen malliin, että Laukkasen oli tarkoitus hypätä Mitsubishin kuljettajaksi. Tallin ykköstähti oli tuolloin Tommi Mäkinen, jonka tallikaverina ajoi belgialainen Freddy Loix.

– Heillä oli paikka ja kaikki valmiina meitä varten. Minun oli tarkoitus olla Mitsubishin kolmoskuljettaja. Mutta, tässä tulee se mutta. En ole koskaan nähnyt tästä asiasta missään, eikä kukaan ole koskaan kirjoittanut tästä. Mutta siihen aikaan Freddy Loixilla, jolla oli Marlboron sponsorisopimus takanaan, oli sopimuksessa pykälä, että he eivät hyväksy kolmoskuljettajaa talliin. Siinä kohdassa asiat menivät päälaelleen, Laukkanen kertasi.

– Olin valmiina, se oli muistaakseni ennen vuoden 2001 Suomen MM-rallia. En tiedä sataprosenttisesti, kuka sanoi mitä ja pitääkö tarina täysin paikkansa, mutta näin olen kuullut. Tämä oli syynä, että menetimme mahdollisuutemme.

Mitsubishi-diilin mentyä karille Laukkanen tiesi, ettei hän enää pääse kolkuttelemaan tehdastiimien ovia.

– M-Sportilla ja Toyotalla olimme asiakkaina ja maksoimme täyden hinnan yksityiskuljettajana, mutta Mitsubishilla suunnitelmana oli, ettemme olisi asiakkaita vaan kolmoskuljettaja tallissa. Olimme tietenkin toivoneet juuri sellaista, mutta lopulta siinä kävi huonosti.

Laukkasen ralliura ei kuitenkaan päättynyt tähän. Hän palasi takaisin Britannian rallisarjaan ja sittemmin hän loi uraa Keniassa.

Laukkanen, 54, on lopettanut kilpailu-uransa, mutta ralliautoilua hän ei ole jättänyt. Laukkanen toimii edelleen ajovalmentajana ja hänellä on asiakkaita ympäri maailman.

Lue myös nämä

  • Uusimmat