Suomalainen rallitoivo säväytti Kroatian MM-rallissa ja löi tiskiin kovan tavoitteen

Toyotan Sami Pajari onnistui mainiosti sunnuntaina päättyneessä Kroatian MM-rallissa.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomalainen oli yleiskilpailussa kymmenes ja Rally2-luokassa kolmas.

Tiukoille kuitenkin meni, sillä Gus Greensmith pääsi hiipimään viimeisellä pätkällä vain 0,3 sekunnin päähän suomalaisesta. Sijoituksella ei toki sinällään ollut Pajarille niin suurta merkitystä, sillä hän ei ajanut Kroatiassa luokkapisteistä.

– Kokonaisuutena viikonloppu oli todella hyvä. Etenkin nämä kaksi viimeistä päivää olivat tosi hyviä, Pajari summasi.

– Tuo viimeinen pätkä oli varmasti haastavin pätkä koko rallissa. Se on sellaista tosi kapeaa ränniä. Siellä on muutama paikka, mihin voi vähän nojata, mutta tosi paljon leikataan ja tulee aika rajujakin leikkauksia. Joutui ottamaan vähän riskiä, Pajari jatkoi.

Kelpo suoritus Kroatiassa ei kartuttanut Pajarin pistepussia, mutta muutoin viikonloppu antoi suomalaiskuljettajalle paljon.

– Auton kanssa otettiin selkeä steppi Montesta ja saatiin monta asiaa paremmaksi. Myös omaa tekemistä saatiin paremmaksi. Tämä oli ehdottomasti tosi hyvä juttu, Pajari sanoi.

Pajarilla oli myös viimeisenä päivänä pieni tilanne, mutta onneksi suomalainen selvisi siitä kuivin jaloin.

– Takapöyrässä oli varmaan viisi kiloa soraa, mutta ei onneksi mitään muuta sen suurempaa, Pajari kuittasi.

Pajari sai nyt hienon onnistumisen asvalttikisasta.

– Se oli nyt tärkeää itselleni, mutta myös autonkin suhteen oli nyt tosi paljon positiivista. Tämä oli minulle ensimmäinen palkintosija asvalttirallissa. Se on aina askel oikeaan suuntaan, Pajari hymyili.

Pajarille hyvä vauhti tuli samaan aikaan pienenä yllätyksenä, mutta sitten taas toisaalta ei tullut.

– Vähän varovasti ajattelin, että se olisi tosi kivaa, jos palkintosijalle pääsisi. Sitä totta kai aina tavoitellaan, mutta olin varovasti miettinyt, että jos viiden parhaan joukkoon pääsisi, niin silloin kisa on varmaan mennyt ihan hyvin. Se täyttyi nyt ihan mukavasti.

Toyota on Pajarille uusi auto. Se tarkoittaa sitä, että jokaiseen kisaan lähdetään aina tavallaan ihan nollapisteestä.

– Monte on ollut toistaiseksi se ainoa asvalttikisa tällä autolla ja tähän lähdettiin hakemaan ihan erilaisia juttuja. Tässä vaiheessa se on vielä sitä, että tosi paljon kokeillaan erilaisia asioita ja yritetään keksiä hyviä juttuja. Tästä kun nyt mennään seuraavaan samanlaiseen kisaan, niin tiedetään, mistä aloitetaan. Sitten jos keksitään jotain uutta, niin sehän on aina plussaa, Pajari mietti.

Pajarin kausi jatkuu seuraavaksi jo toukokuussa Portugalissa. Suomalainen uskoo Toyotan toimivan hyvin myös siellä. Portugalissa pinta vaihtuu asvaltista soraksi.

– Yhden kerran olen päässyt tällä autolla ajamaan soralla ja siellä se tuntui kyllä ihan hyvältä. Saa nähdä. Yritetään samaan tahtiin mennä siellä, Pajari suunnitteli.

Pajari linjasi suoraan, että tavoitteet ovat kovat.

– Vähintään olisi niitä palkintosijoja hyvä saada. En ole itse ainakaan vähempään tyytyväinen, Pajari linjasi.

Portugalin osalta palkintosijan nappaaminen tarkoittaisi suomalaisen osalta sitä, että muun muassa rallin MM-sarjan pääluokankin puolelta tuttu Kris Meeke pitäisi kellistää.

– Joo, ja on siellä aika monta muutakin hyvää kuljettajaa. Ei siellä ainakaan mitään helpolla saa, Pajari ennakoi.

– Siellä on sinne kärkeen enemmän tunkua, mutta en nyt sanoisi, että se taso sinällään on kovempi kuin täälläkään. Kyllä täälläkin kärki meni aika lähellä maksimia loppua lukuun ottamatta. Vaikka Meeke ja (Pierre-Louis) Loubet olisivat olleet täällä, niin en usko, että he olisivat tuosta enää hirveästi kovempaa menneet, Pajari jatkoi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat