Quantcast

Suomalainen rallitoivo jahtaa toista mestaruuttaan – ”Meillä ei ole kuin yksi taktiikka”

Sami Pajari ja Marko Salminen
Sami Pajari ja Marko Salminen. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sami Pajari ja kartanlukija Marko Salminen starttaavat perjantaina kauden viimeiseen kilpailuunsa Kanarialla, missä ajetaan EM-sarjan päätöskilpailu.

Pajarilla on isot panokset Gran Canarian saarella, sillä suomalaistoivolla on mahdollisuus saavuttaa MM-sarjan JWRC-juniorimestaruuden jatkoksi titteli myös EM-tasolla. Pajari johtaa ERC3-junioriluokkaa ennen viikonlopun asvalttikilpailua.

Mestaruudesta palkintona Fordilla ajavalle kuljettajalle olisi kuuden kilpailun paketti M-Sportin kalustolla EM-sarjaan kaudelle 2022. Mestaruuskamppailussa suomalaiskaksikon päävastus on ranskalainen Jean-Baptiste Franceschi.

ERC3-junioriluokan loppupisteisiin lasketaan jokaiselta kuljettajalta kauden viisi parasta tulosta kuudesta kilpailusta. Pajari lähtee Kanariansaarten ralliin 13 pisteen etumatkalla, mutta Franceschilla on allaan yksi keskeytys, joten ranskalainen voi näin hyödyntää Kanarialta saamansa pisteet kokonaisuudessaan.

Pajarin kauden heikoin tulos on Tshekin EM-osakilpailun viides sija, josta hän sai 21 pistettä. Näin ollen Pajarin täytyy tehdä huippusuoritus pitääkseen Franceschin takanaan lopullisessa pistetaulukossa. Voittaja kuittaa kisasta 30 pistettä ja lisäksi jokaisen kilpailupäivän viisi nopeinta kuljettajaa kuittaa lisäpisteitä sarjaan.

Franceschilla on aiempaa kokemusta Kanariansaarten rallista, jossa hän otti suvereenin luokkavoiton kaudella 2019. Pajari puolestaan kilpailee ensimmäistä kertaa Kanarialla.

– Täällä kulkee ilmassa hiekkaa sen verran joka paikkaan, että se taitaa kompensoida pitoa alaspäin. Lisäksi lämpötilavaihtelut ovat isoja. Rannikolla voi olla yli 25 astetta lämmintä, mutta vuoristoon noustessa voi lämpöä olla enää muutama aste, Pajari kertoo tiedotteessaan.

Kilpailussa ajetaan perjantaina ja lauantaina kaikkiaan 17 erikoiskoetta, joille kertyy mittaa 197 kilometriä.

– Valmistauduimme maanantaina hyvillä testeillä ja olemme koettaneet ottaa aika rennosti. Testeissä kokeiltiin esimerkiksi, miten ajaminen sujuu, kun kartturi lukee nuottia viroksi. Ken Tornin kartanlukija Kauri Pannas istui kyytiin ja sitten mentiin. Hauskaa oli, mutta kyllä parempi on pysytellä suomen kielessä, Pajari naurahtaa.

– Tiistaina oli vapaata aikaa ja käytiin porukalla bongailemassa delfiinejä, kävelemässä dyyneillä ja hieman kiipeilemässä. Keskiviikon ja torstain nuotitukseen lähdetään siis rennoin mielin. Kilpailuun meillä ei ole kuitenkaan kuin yksi taktiikka ja se vaatii kärkivauhtia alusta loppuun, Pajari kiteyttää.

Katso alta Pajarin haastattelu JWRC-mestaruuden varmistumisen jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,390435″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat