SM-rallissa vanhalla Citroenilla säväyttänyt Koski-Lammi sai pientä lohtua kaatonsa jälkeen – ”Ei tarvitse ajaa otsalampun valossa”

Heikki Koski-Lammi. Kuva: Merita Mäkinen

Heikki Koski-Lammin ja kartanlukija Kari Kallion kamppailu SM3-luokan voitosta Mikkelin SM-rallissa päättyi viimeisellä erikoiskokeella.

Kilpailu jää Heikki Koski-Lammin historiaan yhtenä värikkäimmistä. Torstai-iltana Koski-Lammin nuotitusauto uuvahti matkalla Mikkeliin, mutta auto saatiin korjattua kuntoon. Nuotituspäivän puolivälissä nuottiauto hajosi taas, eikä enää suostunut yhteistyöhön.

Kaksikko pääsi lopulta ulos erikoiskokeelta kilpakumppaneiden kyydillä ja tarkisti nuotit takapenkiltä. Tämän jälkeen Koski-Lammi ja Kallio päättivät tarkistaa vielä kaksi erikoiskoetta laina-autolla, josta loppui polttoaine matkalla huoltoasemalle. Parivaljakko pääsi paikallisen autoilijan avustuksella tankille ja lopulta he saivat tehtyä nuotituksen loppuun.

Perjantai-iltana ensimmäisellä erikoiskokeella Koski-Lammin vanha sotaratsu Citroen C2 R2 alkoi oireilla käyntihäiriöin AT-jonossa. Koski-Lammin autossa ilmeni useita vikoja lauantain pätkillä, mutta hän kamppaili voitosta viimeiselle erikoiskokeelle saakka.

Koski-Lammi oli vain 3,7 sekunnin päässä Lauri Joonasta ennen päätöspätkää. Erikoiskokeen puolivälissä Citroen kuitenkin pomppasi sisämutkassa olleesta kivestä katolleen kävelyvauhdista. Autosta hajosi vetoakseli ja raidetanko, joten tuloksena oli keskeytys.

Koski-Lammilta jäi saamatta tärkeät pisteet SM3-luokassa ja ennen kaikkea Printsport Junior Cupissa.

– Oli kyllä melkoinen kilpailu. Harmittaa, kun keskeytys on tällainen mitätön ”tökkö”, kun muutenkin oli haastava päivä. Nuotituksessa ei huomattu sisäkiveä ja siitä sitten pompsahdettiin katolleen keskelle tietä. Eturipustus rikkoutui sen verran, ettei päästy enää jatkamaan. Joensuusta lähdetään ehdottomasti hakemaan voittoa ja oli hieno huomata, että vauhti edelleen kohdillaan, Koski-Lammi kertoi tiedotteessa.

Printsport-talli lanseerasi hiljattain SM-sarjaan uuden Junior Cup -formaatin. Ideana on, että osaamistaan pääsevät näyttämään ne nuoret kyvyt, jotka eivät ole mukana AKK:n järjestämässä Flying Finn Future Star -kisassa. Printsport Junior Cupin voittaja saa ensi kaudella näyttöpaikan SM-sarjassa R5-auton ratissa.

Koski-Lammi oli Mikkelissä kiinni Junior Cupin ykköstilassa ennen kaatoaan. Kilpailun jälkeen hän sai pientä lohtua Respect-palkinnon muodossa.

– Cuppilaiset äänestivät Heikin Respect-palkinnon saajaksi keskuudestaan. Heikki sai X-Visionin led-lisävalot kaadossa rikkoutuneiden tilalle, ettei Joensuussa tarvitse ajaa otsalampun valossa, Printsportin tiedotteessa kerrotaan.

Peugeot-kuljettaja Henri Hokkala nappasi lopulta voiton Printsport Junior Cupin ensimmäisessä osakilpailussa. Juniori Cupin seuraava osakilpailu ajetaan Joensuun SM-rallissa helmikuun lopussa.

Printsport Junior Cupin pistetilanne:
1. Henri Hokkala      Peugeot 21
2. Roope Korhonen     Citroen 10
3. Kalle Markkanen    Peugeot  8
4. Heikki Koski-Lammi Citroen  6
5. Joonas Huovinen    Peugeot  0
6. Toni Tuominen      Peugeot  0
Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi Päätoimittaja