Arctic Lapland Ralli eli kansan suussa Tunturirallina tunnettu kaksipäiväinen koitos avasi Ralli SM-kauden Rovaniemellä. Antti Selivaara koki kilpailun alussa onnistumisen iloa, mutta vastapainoksi matkalle mahtui vaikeuksia tekniikan ja ajotekniikan kanssa.
Subaru Impreza -kuljettaja Selivaara ja kartanlukija Teemu Horkama aloittivat SM2-luokan kamppailun jopa hieman ennakko-odotuksia paremmin.
– Ajoin EK1:lle luokan neljänneksi nopeimman ajan. Sieltä EK2:n kautta huoltoon hyvillä fiiliksillä nelossijan myötä. Siihen avauspäivän onnistumiset sitten loppuivat, koska täysin väärä rengasvalinta maksoi aikaa ja kaksi sijaa, Selivaara totesi.
– Päätin kokeilla WRC-pyörää, joka on huomattavasti leveämpi kuin normi rengas. Pätkällä oli todella paljon irtolunta, auto vain liiteli lumipatjan päällä, ajamisesta ei tullut mitään.
Toiseen päivään lähdettiin hyökkäämään, josta aiheutui heti oikein kunnon ”lumipesut”.
– Paikka oli täydenvauhdin vasen ylitys. Auto keveni odotettua enemmän ja pyörimme lumipenkkojen välissä. Kyytiä oli 184 km/h, joten auto lähti käsistä kuin talkkari jäiseltä peltikatolta.
Sen jälkeen päätettiin vain ajaa varmasti maaliin ja varmistaa viitossijan SM-pisteet, kun Ruotsin mestari Jacob Jansson keskeytti edestä.
– Suunnitelmat menivät vielä päätös-EK:lla uusiksi, kun neljä kilometriä lähdöstä katkesi vasen etuvetari. Sen jälkeen piti rämpiä keskilukon varassa 44 kilsaa, joka vei yli kolme minuuttia. Niinpä sijoitus tippui jälleen luokan kuudenneksi. Eihän se tulos nyt aivan tyydytä, mutta parempi kuin ei mitään, ja parempi kuin viime vuonna Arctic Lapland Rallissa, Selivaara päätti.