Suomalaislupaus kuvailee Viron MM-rallia – ”Rytminvaihdokset on hallittava hyvin”

Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Janis Asaris
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sami Pajarilla on edessään kauden toinen MM-ralli, kun junioireiden JWRC-kauden toinen osakilpailu ajetaan viikonloppuna Virossa.

Kautta aikain ensimmäisen Viron MM-rallin keskuspaikkana toimii vanhaa historiaa huokuva yliopistokaupunki Tartto, josta reitti suuntautuu kohti etelää ja Otepään ympäristöä.

Juniorien MM-sarjan avauksessa helmikuussa Pajari, 18, ja kartanlukija Marko Salminen kiihdyttivät Ford Fiestan neljänneksi korkeimpiin MM-pisteisiin ja kalenterien muututtua koronan vuoksi on edessä toinen osakilpailu vasta nyt syyskuussa.

Lue myös: Viron MM-rallissa yksi suursuosikki – venyykö Rovanperä WRC-uransa kovimpaan suoritukseen?

Kilpailutuntumaa parivaljakko on hakenut kesän aikana ajamalla elokuussa kilpailun Liettuassa sekä toisen Virossa, jossa liikuttiin reitin osalta melko lähellä MM-rallin reittiä. Myös ajokki on kokenut pieniä päivityksiä sitten Ruotsin rallin. Puolan M-Sportin ylläpitämät Ford Fiestat on päivitetty Rally4-versioiksi, joka tarkoittaa käytännössä pientä lisäystä moottorin tehossa ja väännössä sekä esimerkiksi vahvistettuja vetoakseleita ja muutamia muita pieniä muutoksia.

– Parin viikon takaa on täältä lähiseudulta tuoreita kilometrejä alla. Tiestö tässä rallissa on kenties aavistuksen yksinkertaisempaa ja vähemmän korkeuseroja sisältävää kuin oli Lõuna-Eesti Rallissa. Kotimaisiin pätkiin verrattuna pinta on pehmeämpää ja paikoin varmasti tie menee puhki, kun kahdesti niitä ajetaan. Parilla erikoiskokeella tietyt kohdat mennään kilpailun aikana jopa neljästi, kertoo Pajari ensimmäisen nuotituspäivän jälkeen.

Katso alta Viron MM-rallin ennakko. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Perjantaina on ohjelmassa shakedown ja Tartossa ajettava yleisöerikoiskoe avaa kilpailun  illalla. Launtaina ajetaan noin 147 erikoiskoekilometriä ja sunnuntaille on ohjelmassa vielä mukavat 95 kilometriä. Kaikkiaan kilpailussa on mukana 17 erikoiskoetta.

– Perjantain yleisöerikoiskoe on sellainen puistopikis, ihan mukavalta se vaikutti, mittaa vain reilu kilometri. Lauantaina sitten päästään ihan tositoimiin, silloin on pitkä kisapäivä edessä. Kokonaisuutena kilpailussa on melko vaihtelevat tiet, eräälläkin pätkällä tullaan varmasti pienintä tietä mitä olen koskaan ajanut ja pian sen jälkeen tullaan miltei moottoritien levyistä tietä. Rytminvaihdokset on hallittava hyvin.

– Lähtöpaikkamme on sikäli hyvä, että sarjaa johtava Tom Kristensson (Ruotsi) ja pistetilanteessa seuraavat, Martins Sesks (Latvia) ja Ken Torn (Viro), menevät juuri edellämme. Siinä meillä on varsin hyvät vauhtimittarit. Varmasti taempaa myös esimerkiksi isäntämaan Robert Virves tulee todella kovaa. Sarjan kisoissa joka erikoiskokeella nopein palkitaan ekstrapisteellä, joten pohja-ajoista kyllä tulee varmasti kovaa taistelua olemaan,Pajari pohdiskelee.

Lue myös nämä

  • Uusimmat