Sami Pajari kärjessä MM-rallissa – suomalaistoivolta merkittävä huomio autostaan

Sami Pajari sai loistavan startin Sardinian MM-ralliin.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Perjantain neljän erikoiskokeen päätteeksi Pajarilla on WRC2-luokan kilpailussa 18 sekunnin johto ennen ranskalaista Pierre-Louis Loubet’ta.

Toyotan uudella Rally2-autolla kilpaileva Pajari ajoi päivän aikana kaksi pohja-aikaa luokassaan.

– Pakko myöntää, että oli mukava päivä. Johdimme täällä viimekin vuonna ensimmäisen päivän jälkeen, mutta toisaalta hauskaahan tämä on, että pystyimme siihen taas, Pajari myhäili Rallit.fille.

– Oma ajaminen on tullut aika rennosti. En voi sanoa, ettenkö olisi yrittänyt ajaa kovaa, mutta silti tuli yllättävän rennosti. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että ajo tulisi nätisti, eikä se kuluttaisi liikaa pyörää.

Vuosi sitten Pajarin kamppailu Sardinian rallin WRC2-luokan huippusijoista kaatui lopullisesti ulosajoon lauantain erikoiskokeilla. Tälläkin kertaa toinen ajopäivä tarjoaa huiman haasteen, sillä erikoiskoekilometrejä kertyy lähes 150 ilman varsinaista huoltoa.

Pajari teki perjantain aikana merkittävän huomion Toyota GR Yaris Rally2 -autostaan. Täksi vuodeksi valmistunut kilpuri tuntuu sopivan hyvin suomalaisen käteen.

– Meillä oli hyvät testit ennen rallia ja sain autosta sellaisen, ettei se käytännössä puske ollenkaan. Sekin heijastuu renkaan kulumaan. Auto kääntyy tosi nöyrästi, enkä joudu pakottamaan sitä. Silloin rengaskin menee nätimmin.

Sardiniassa rengasrikon vaara piilee jokaisella erikoiskokeella, kun tielle nousee irtokiviä. Pajari ei kuitenkaan aio lähteä liikoja varmistelemaan lauantain pätkillä.

– Ei siellä hiljaa voi ajaa, sillä joku muu voi päästä hyvällä vauhdilla maaliin asti. Jos haluaa olla kärjessä, pitää ajaa samalla tavalla kuin tänäänkin. Rengasrikko voi tulla, vaikka ajaisi varovaisemmin. Tämä on välillä lottopeliä täällä, Pajari totesi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat