MM-rallissa hurja haaste – asiantuntija analysoi päivän kattauksen

Sardinian MM-ralli jatkuu lauantaina kahdeksalla erikoiskokeella, jotka pitää selvittää ilman huoltoa. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee päivän pätkät.
Ott Tänak
Ott Tänak vauhdissa Sardinian MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kilpailun selkeästi pisimpään ajopäivään lähdetään Toyota-kuljettaja Sebastien Ogierin komennossa. Ranskalaisella on kisassa 4,5 sekunnin etumatka Hyundain Ott Tänakiin.

Lauantaina huippusijoista käydään varmasti kovaa vääntöä, sillä päivän päätteeksi jaetaan ehdolliset pisteet yleiskilpailun tilanteen perusteella.

Lauantai 1.6.

Lauantaina ajetaan yli puolet rallin kilometreistä – mutta ilman huoltoa! Pätkät ovat saaren keskiosassa, josta huoltoparkkiin olisi pitkähkö matka, joten tarjolla on vain renkaanvaihto. Aamun pätkät ovat hitaita ja teknisiä, iltapäivällä on enemmän vauhtia.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
08.41 EK5: Tempio Pausania 1 (12,03 km)
09.49 EK6: Tula – Erula 1 (22,61 km)
11.13 Kokoomatauko: Tempio Pausania
11.41 EK7: Tempio Pausania 2 (12,03 km)
12.49 EK8: Tula – Erula 2 (22,61 km)
14.32 Renkaanvaihto: Pattada
15.05 EK9: Monte Lerno – Monti di Alá 1 (25,33 km)
16.05 EK10: Coiluna – Loelle 1 (14,53 km)
16.45 Kokoomatauko: Buddusò
18.05 EK11: Monte Lerno – Monti di Alá 2 (25,33 km)
19.05 EK12: Coiluna – Loelle 2 (14,53 km)
21.37 Huolto: Alghero
YHTEENSÄ: 149,00 km

EK5+7 Tempio Pausania on yksi koko nykyisen MM-sarjan hitaimmista ja teknisimmistä metsäerikoiskokeista. Viime vuoden reittimuutokset on nyt poistettu ja pätkä ajetaan tutussa muodossaan.

Pätkä alkaa kylästä asvaltilta, mutta pian jatketaan soralle, jossa vauhti ei ole vielä erityisen hidasta, joskaan ei nopeaakaan. Tällä osuudella on tosin neulansilmien sarja. Pian niiden jälkeen löytyy Thierry Neuvillen paikka vuodelta 2022.

Pätkä jatkuu neljän kilometrin paikkeilla hitaampana, ja matkalla on useita ahtaita portteja. Vauhti kasvaa vielä hetkeksi alkuosan kaltaiseksi puolivälin tienoilla, mutta lopun alamäkiosuus on todella hidasta ja lopuksi myös röykkyistä.

EK6+8 Tula – Erula on myös tekninen pätkä. Se ajetaan lähes täysin samassa muodossa kuin viime vuonna, vain tuulivoimala-alueella ajetaan yksi parinsadan metrin ketunlenkki enemmän.

Erula – Tula 2024 (punainen) ja 2023 (turkoosi).

Pätkän alku on kapea ja tekninen. Tällä osuudella Sebastien Ogier ajoi ulos viime vuonna. Ulosajopaikan jälkeen on lyhyt nopea betonipäällysteinen osuus. Jari-Matti Latvalan vuoden 2019 kaato puolestaan tapahtui tästä seuraavalla pikkutieosuudella tiukassa mutkassa.

5,5 kilometrin kohdalla pätkä lähestyy tuulivoimala-aluetta nopealla osuudella. Sillä on myös näyttäviä hyppyjä.

Tuulivoimala-alueella on paljon risteyksiä ja pinnanvaihtelua betonista soralle ja pienille kärrypoluille. Pätkän loppuosa 13,5 kilometristä lähtien on todella hidasta, teknistä ja röykkyistä. Lopussa kapeutta korostavat myös puiset kaiteet.

EK9+11 Monte Lerno – Monti di Alá on päivän pisin erikoiskoe 25-kilometrisenä, mutta silti vain puolet viimevuotisesta monsteripätkästä! Tämänvuotinen versio on yhdistelmä vuosien 2020 ja 2021 alkuosaa sekä viime vuoden loppua.

Monte Lerno – Monti di Alà 2024 (punainen) ja 50 km Monte Lerno vuodelta 2023 (sininen)

Pätkän alkuosaa, jolla on ikoninen Mickyn hyppy, on ajettu samassa muodossa vuodesta toiseen. Se on lähinnä kapeaa ja teknistä. 4,6 kilometrin kohdalla pätkä muuttuu leveämmäksi rytmin vaihdellessa nopean ja teknisen välillä. Näitä osia on usein ajettu Monti di Alàn erikoiskokeilla, kahtena viime vuonna eri suuntaan.

13,6 kilometrin kohdalla on pieni matka kapeaa asvalttia ja 15,4 kilometrin jälkeen nopeampi osuus. Muuten pätkä ei tarjoa suurempia muutoksia ennen viime vuoden pätkällä esiteltyä loppuosaa, jossa on ensin asvalttiosuus, sitten pitkä suora ja sen päässä yllättävä mutka, jossa viime vuonna Takamoto Katsuta ja Dani Sordo ajoivat ulos.

Tämän jälkeen pätkä päättyy vielä yleisöpyörityshenkiseen hiekkaiseen osuuteen.

EK10+12 Coiluna – Loelle on Monte Lernon ja Monti di Alan ohella Sardinian vakiokalustoa, joka on ajettu jokaisena rallin MM-vuotena, vaikkakin reitti muuttuu vuosittain. Tämän vuoden reitti on lähellä vuoden 2019 versiota vain pienellä erolla rallicross-osuudella.

Alku on melko vauhdikasta ja matkalla on yksi iso hyppykin. 3 kilometrin kohdalla käännytään pienemmille teille, mutta palaa vauhdikkaammalle baanalle 5,8 kilometrin paikkeilla. Siitä poiketaan vielä pikkutielenkille, joka muistetaan Kalle Rovanperän rajusta ulosajosta vuonna 2020.

Pätkä jatkuu vesihaudalla ja rallicross-pyörityksellä ennen vauhdikasta lopuketta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat