Volkswagen Motorsport on kohdannut ikäviä ongelmia asiakaskäyttöön kehitettyjen VW Polo GTI R5 -autojensa suhteen. Kilpureissa on ollut ohjaustehostimen vikoja, joista valituksia on tehnyt moni asiakasautolla ajava kuljettaja.
Ongelmien vuoksi VW Polon huoltoväliä on lyhennetty, jotta ohjausjärjestelmät saadaan tutkittua. Kulut menevät kokonaan Volkswagen Motorsportin piikkiin.
Kansainvälinen moottoriurheilumedia kirjoitti tiistaina jopa Volkswagenin painajaisesta. Suomessa kahta VW Poloa operoivan Printsportin nokkamies Eero Räikkönen kuitenkin rauhoittelee puheita. Viat on paikallistettu hammastankoihin.
– He haluavat tsekata hammastangot ja ne lähetetään tehtaalle. On vain hyvä, että he ottavat asian vakavasti. Muutamat kuljettajat ovat ohjauspuolen ongelmia kokeneet. Sitä tapahtui varsinkin Korsikan rallissa, Räikkönen valottaa Rallit.fille.
– Meillä on mennyt vain yksi ohjaustehostimen pumppu Tunturirallissa. En tiedä sitten, onko niissä hammastangoissa ollut huonoja osia tai komponentteja. Ei tässä kuitenkaan mitään suurta draamaa ole. Aina kun on uusi auto, niin voi sattua jotakin.
Volkswagen toi uudet Polo R5 -kilpurit markkinoille vuodenvaihteessa auton debytoitua Katalonian MM-rallissa lokakuussa. Kysyntä on ollut rajua, ja Polo on osoittanut heti nopeutensa.
– Hyvä auto se on. Kyllä siinä kuitenkin vielä riittää tekemistä. Ei se valmis kilpa-auto ole. Kaikki vaan ovat nyt varpaillaan, kun uudesta autosta on kyse ja se on vielä Volkswagen. Se on kuitenkin heti ollut mustana hevosena jokaisessa kisassa, vaikka uusi auto onkin, Räikkönen toteaa.
Printsportin Volkswageneilla on tällä kaudella ajanut Emil Lindholm sekä kokenut ruotsalainen Lars Stugemo. Lindholm ajoi Ruotsin MM-rallissa uudella Polo R5:lla toiseksi luokassaan.
Kolmannet sijat alkaukauden MM-ralleissa ovat Volkswagenilla saavuttaneet Monte Carlossa Ole Christian Veiby sekä Korsikalla Kajetan Kajetanowicz. Korsikalla nähtiin myös raju tilanne, kun VW:llä ajaneen Eric Camillin auto paloi karrelle.
– Se asia ei liity näihin hammastankoihin mitenkään. Camillin auto ei palanut muutenkaan mitenkään räjähdysmäisesti. Olisiko siellä sitten joku hydrauliletku vääntynyt ja murtunut. Sitten ehkä pakoputki on letkua kuumentanut ja höyryjä on päässyt muodostumaan, Räikkönen mietti.
Ohjauspuolen ongelmista ovat MM-sarjan kokeneimman rallitoimittajan Martin Holmesin mukaan raportoineet ainakin Marijan Griebel, Norbert Herczig, Andrea Crugnola, Nicolas Ciamin ja Kajetanowicz.