Ruotsin MM-rallin päätös analyysissä – näillä erikoiskokeilla Lappi taistelee kakkossijasta

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ruotsin MM-rallin päätöspäivänä sunnuntaina ohjelmassa on kolme erikoiskoetta, joille Citroenin Esapekka Lappi lähtee taistelemaan kisan kakkossijasta. Rallit.fi analysoi sunnuntain reitin.

Sunnuntai 17.2.
AIKATAULU
08.50 EK17 Likenäs 1              21,19 km
10.51 EK18 Likenäs 2              21,19 km
13.18 EK19 Torsby 2 (Power Stage)  8,93 km

Ennen Power Stagea jäljellä on vielä yksi erikoiskoe Torsbyn koillispuolella. Sen nimi on Likenäs, ja se ajetaan kahteen kertaan peräkkäin.

Likenäsin alussa on pieni mikkihiiriosuus rallicross-radalla. Kun sieltä on selvitty, sukelletaan metsään parinkymmenen kilometrin ajaksi. Aivan aluksi on kuitenkin ylitettävä kiperä ja kapea silta.

Likenäsin silta 2018
Sebastien Ogier Likenäsin kapealla sillalla 2018. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Media Pool

Viiden ja puolen kilometrin jälkeen pätkästä tulee hyvin syheröinen, ja mutkat muodostavat päättymättömän heiluriliikkeen. Loppuosa pätkästä muistuttaa Norjan huippunopeita teitä tiukkoine risteyksineen. Tämä pätkä sisältääkin tavallaan vähän kaikkea, mitä Ruotsin rallilla on tarjota.

Vuonna 2017 Jari-Matti Latvala oli Likenäsin kuningas, kasvattaen parin sekunnin johdon yli kahteenkymmeneen pätkän kahdella peräkkäisellä ajokerralla.  Samalla hän varmisti myös rallin voiton, joka oli Toyota Yaris WRC:n ensimmäinen koskaan. Sebastien Ogier puolestaan spinnasi pätkän ensimmäisessä risteyksessä ennen rallicross-radalle tuloa.

 

Kris Meeke spinnaili täällä kahtena viime vuonna. Jälkimmäisellä kerralla hän joutui jopa etsimään hetken sopivaa paikkaa kääntää auto ympäri kapealla tiellä.

Sääennuste erikoiskokeille 17 ja 18 Likenäs, jotka ajetaan klo  8.50 ja 10.51 sunnuntaina

Kilpailun päättävänä Power Stagena on Torsbyn erikoiskoe, joka ajettiin ensimmäisen kerran perjantai-iltana. Pikataival alkaa hyvin syheröisellä ja röykkyisellä tiellä, kääntyy huippunopealle metsäosuudelle ja päättyy huoltoteille, joita on maustettu yleisöpyöritysosuudella ja keinotekoisilla hypyillä. Perjantaina Jari-Matti Latvala sortui ulosajoon tällä erikoiskokeella. Hankivisiitti pudotti Toyota-kuljettajan pois kisan kärkikamppailusta.

Tänä vuonna pätkän maali on 650 metriä aiemmin kuin edellisenä vuonna, joten ”mikkihiiriosuuden” määrä on pienempi kuin aiemmin.

Kun suurin osa rallin metsäpätkistä on 20-kilometrisiä, erottuu Torsby joukosta lyhyenä 9 kilometrin pituudellaan. Pätkän kaksinaisuus muuttuen metsäerikoiskokeesta mikkihiiripätkäksi luo mielenkiintoisen rytminvaihdoksen ja haasteen kuskeille, vaikkakaan se ei ole rallin ainoa vastaava pätkä.

Sääennuste Torsbyyn, jossa ajetaan erikoiskoe klo 18.14 perjantaina, 20.30 lauantaina ja 13.18 sunnuntaina.

Sunnuntaina WRC-kuljettajat ajavat erikoiskokeet läpi jälleen tuloslistan käännetyssä järjestyksessä. Ensimmäisenä tiellä on Marcus Grönholm ennen Sebastien Ogieria ja Jari-Matti Latvalaa.

Lue myös nämä