Ralliraati otti MM-sarjan rakenteita järisyttäneet linjaukset tarkasteluun – tässä tulee tuomio

Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti viime viikolla mullistavista sääntöehdotuksista, joita on kaavailtu rallin MM-sarjaan ensi vuodesta eteenpäin.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallit.fin toimittajat Aki Hietavala, Toni Heinonen ja Ville Hirvonen ottivat linjaukset suurennuslasin alle tarkasteluun. ”Ralliraadin” jäsenet olivat hyvinkin samaa mieltä WRC-työryhmän tekemistä ehdotuksista.

Lue alta Hietavalan, Heinosen ja Hirvosen ajatukset MM-sarjan uusista linjauksista!

Siirtymäriitin kautta paratiisiin?

Kansainvälisen autoliiton FIA:n alaisuudessa toimivan WRC-työryhmän viime keskiviikkona antamat suuntaviivat rallin MM-sarjan tulevaisuuden suhteen järisyttivät rallimaailmaa.

Heti ensi kaudeksi vain muutaman vuoden käytössä olleet hybridiyksiköt lyödään romukoppaan. Rally1-autoilla jatketaan pääluokassa vielä kaudella 2025 ja 2026, mutta niihin pyritään tekemään kustannuksia pudottavia muutoksia. Samalla Rally2-autoihin on hankittavissa WRC-lisäpaketti, mikä tarkoittaa muun muassa suurempaa pakoputkistoa ja rajoitinta sekä takasiipeä. Vielä ei ole tiedossa, voiko myös päivitetyllä Rally2-autolla kisata pääluokassa, mutta jos näin on, jo se tuo varmasti lisäväriä vuosikausia aneemisena rimpuilleeseen sarjaan.

Vuodeksi 2026 julkistetaan uudet päivitetyt Rally1-säännöt, joten käytännössä pari kautta mennään tietynlaista siirtymäriittiä, kunnes kenties vuonna 2027 mukana on useampi talli uusilla autoilla. Toivotaan kuitenkin, että jo ensi vuonna esimerkiksi Citroen tai Skoda päivittää Rally2-autonsa, ja jos tällaisella kilpurilla saa ajaa myös pääluokassa, on lisäväriä jo paljon enemmän.

FIA:n ideana on rajata kauden 2026 uusissa säännöissä Rally1-auton hinta 400 000 euroon, mikä tiputtaa nykyautoon vaadittavasta rahatukusta yli puolet pois. Suunta on oikea ja jotain oli pakko tehdä. Se, onnistutaanko tälläkään keinolla saamaan lajiin uusia automerkkejä, on asia erikseen. Rallifanina näin tietenkin toivoo, ja tulevaisuudessa myös yksityiskuskeilla pitäisi olla paremmat mahdollisuudet ajaa tehdaskuljettajia vastaan ja nousta taistelemaan paikasta parrasvaloissa.

Muista säännöistä yksi mielenkiintoisimmista oli ehdottomasti niin sanottu ”jokkispykälä”. Tulevaisuudessa WRC-valmistajien on oltava valmiita myymään autonsa heti kisan jälkeen parc fermessä. Tämä pykälä tuntuu varsin erikoiselta. Jos joku tiimi kehittää kaudeksi 2026 ylivoimaisen auton, voiko kilpailijatiimi lunastaa auton ja kopioida innovaatiot omaan autoonsa vai miten tämä oikein menee? Luulenpa, että tätä pykälää tullaan vielä viilaamaan.

Tulevina vuosina lajin ykkösluokan auton suorituskyky on lähempänä Rally2-autoa kuin nykyistä ykköstykkiä. Pakko sanoa, että nykyiset Rally1-hybridikilpurit ovat upeita kapistuksia. Ääntä ja tehoa riittää. Olen kuitenkin täysin valmis hyväksymään selvästi suorituskyvyltään matalamman tason menopelit, jos vain talleja, kuskeja ja sitä kautta kilpailijoita saadaan pääluokkaan lisää. Onhan se kiistatta tylsää, kun tänäkin vuonna voitoista ajaa aidosti vain muutama eri kuljettaja.

Vihdoin FIA teki jotain rallin pelastamiseksi. Keinoista voidaan olla montaa mieltä, mutta nyt on ainakin yritetty. Ehkä jotain olisi kuitenkin pitänyt tehdä jo vuosikymmen takaperin.

Aki Hietavala

Paluu vanhoihin hyviin aikoihin?

Viime viikolla tehdyt linjaukset ovat niin mittavia, ettei niitä saanut hetkessä sisäistettyä.

Tällä kertaa FIA:a ei voi ainakaan syyttää siitä, että se olisi kankea järjestö, jossa muutosehdotukset katoavat jonnekin byrokratian rattaisiin ja virkamiesten pölyisiin pöytälaatikoihin. Näinkin rohkeat mullistukset kertovat osaltaan siitä, miten hälyttävään tilanteeseen rallin MM-sarja ja etenkin sen pääluokka ovat ajautuneet. Kilpailua tarvitaan lisää – ja nopeasti!

Nyt kun asioita on mutustellut viikon päivät, tulee mieleen väistämättä ajatus, että tässähän ollaan ottamassa askel taaksepäin. Onko tässä käsillä se kuuluisa paluu vanhoihin hyviin aikoihin?

Ihan vakavasti ottaen: pääluokan autojen tekniikan yksinkertaistaminen, etähuollot, massiiviset kompleksit pois huoltoalueilta ja teltat tilalle – tämä kaikki vie minut suoraan lapsuusvuosieni Suurajoihin. Niihin hetkiin, jolloin nimmareita pääsi keräilemään idoleilta ala-asteen pihamaalla Laukaan kirkonkylällä.

Oi niitä aikoja.

Mutta palataanpa takaisin tähän päivään. WRC-työryhmän tekemien linjausten tärkein viesti on se, että Rally1-autoja pitää saada halvemmaksi ja sitä kautta tallien määrä pitäisi saada kasvuun. Lopullisista säännöistä väännetään varmasti kättä kesään saakka, mutta mielestäni tämä on askel oikeaan suuntaan. Eikä tätä askelta olisi voinut enää hirveästi viivästyttää.

Vaikka autojen tehoja ja aerodynaamisia ominaisuuksia karsitaan, ovat ne jatkossakin näyttäviä menopelejä. Kokeneempi silmä saattaa erottaa pienen eron vauhdissa, mutta onko sillä isossa kuvassa merkitystä, jos tulevaisuudessa lähtöviivalla on entistä enemmän autokuntia ja kilpailu voitosta kovenee? Tokkopa.

MM-sarjan pääluokkaan kaivataan uutta verta. Viime vuodet ovat todistaneet, että nykyisillä säännöillä ja rajallisilla tallipaikoilla nuoren lahjakkuuden on äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, nousta lajin korkeimmalle tasolle, mikäli taustajoukoista ei löydy runsaasti ylimääräistä rahaa.

Voin siis sanoa olevani tyytyväinen, että nyt on uskallettu muuttaa suuntaa. Aika näyttää, onko tämä oikea väylä parempaan tulevaisuuteen.

Toni Heinonen

Hatunnosto WRC-työryhmälle

Tervehdin monia muutoksia ilolla, sillä selvää oli se, että jotain oli pakko tehdä.

Rallin MM-sarja on ollut jo pitkään näivettymässä, kun mukana on ollut vain kaksi täysiveristä tehdastallia ja käytännössä vailla tehtaan tukea oleva M-Sport Ford.

Kun kustannuksia saadaan alennettua, voi hyvin olla, että uudet autovalmistajat kiinnostuvat sarjasta.

WRC:n uudelle työryhmälle on pakko nostaa hattua. Se on näyttänyt heti, että se pystyy tekemään oikeasti muutoksia ja täyttää paikkansa ravistellessaan MM-sarjan rakenteita. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki siitä, mutta nähtäväksi jää, miten suunnitellut muutokset sitten toimivat käytännön tasolla.

Se on kuitenkin nyt selvää, että muutos on ainakin tulossa ja se on tässä kohtaa pääasia. MM-sarja tarvitsi tämän ehdottomasti.

Huoleni liittyy siihen, miten uusista Rally1-autoista saadaan tarpeeksi näyttäviä ja äänekkäitä. Ruotsin pikataipaleita paikan päällä seuranneena kävi selväksi nykyisten Rally1-tykkien ”vau”-efekti. Ne olivat kuin toiselta planeetalta Rally2-autoihin verrattuna niin näyttävyydeltään kuin ääniltään. Jos uusista autoista saadaan huomattavasti pienemmällä summalla edes lähes yhtä näyttäviä pelejä, niin muutos vaikuttaa erinomaiselta.

Yksi parhaista muutoksista liittyy siirtymien lyhentämiseen ja ei-kiinteään huoltoparkkiin. Tähän varmasti ainakin kuljettajat ja tallit ovat hyvin tyytyväisiä.

Iso muutos on tapahtumassa myös Rally2-autojen puolella. ”WRC-paketti” on mielenkiintoinen muutos ja toivon mukaan se mahdollistaisi myös Rally2-autoille mahdollisuuden ajaa jopa kokonaiskilpailun voitoista. Se voisi olla jännittävää nähdä.

Kokonaisuutena muutokset vaikuttavat ihan hyviltä ja ne osuvat siihen suurimpaan tarpeeseen eli kustannusten pienentämiseen. Se toivon mukaan lisää kilpailua, kun uusia valmistajia saadaan mukaan. Lopullisen tuomion aika on kuitenkin vasta myöhemmin, kun tiedämme, miten muutokset toimivat käytännössä. Tässä vaiheessa nostan kuitenkin varovasti peukun ylös.

Ville Hirvonen

Lue myös nämä