Rallipomo väläyttää mielenkiintoista vaihtoehtoa – ”Olisi hyvä saavutus”

Takamoto Katsuta
Takamoto Katsuta on kilpaillut Toyotan neljännellä WRC-autolla viime vuosina. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan pääluokassa saatetaan nähdä enemmän autoja tulevaisuudessa, mutta ei vielä kaudella 2022.

MM-sarjan nykyinen WRC-luokka jää historiaan kuluvan kauden jälkeen. Ensi vuonna maailmanmestaruudesta taistellaan hybridiyksiköillä varustetuilla Rally1-luokituksen autoilla, joskin autoista löytyy edelleen vastaava polttomoottori kuin tämän sukupolven WRC-kilpureista.

Toyota starttaa uuteen kauteen neljällä Rally1-autolla. Tehdastiimissä ajaa kolme kuljettajaa, ja tallin kehitysohjelmaan kuuluva Takamoto Katsuta saa käyttöönsä neljännen hybridi-Yariksen. Hyundain ja M-Sport Fordin odotetaan puolestaan kilpailevan kolmen auton tiimeillä, joten näillä näkymin ensi kauden MM-ralleihin saataisiin kymmenen Rally1-autokuntaa.

WRC-tallit ovat saaneet osallistua MM-ralleihin kolmella autolla, minkä lisäksi ne ovat voineet ajattaa muita kuljettajia tehdastiimin ulkopuolella. Sääntöihin ei ole tulossa muutosta ensi kaudella.

– Vaikka olemme nähneet valmistajien osallistuvan kisoihin neljällä autolla, olisi vaikeaa tehdä siitä pakollista kaudella 2022, kun otetaan huomioon valmistajiin kohdistuvat rajoitteet, Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi Motorsport Newsille.

Mattonin mukaan tehdastiimien autojen määrää voitaisiin jatkossa kasvattaa, mikä toisi pääluokkaan enemmän leveyttä.

– Sitä voidaan miettiä tulevaisuudessa, jotta tälle tasolle saataisiin enemmän kuljettajia ja luotua nuorille kuljettajille tilaisuuksia päästä osaksi tehdastallia. Juniorille annettava neljäs auto voisi olla vaihtoehto – etenkin siinä tapauksessa, jos se avaa paikkoja FIA:n rallipyramidin läpi käyneille nuorille kuljettajille. Se olisi hyvä saavutus, Matton tuumi.

Rallin MM-sarja on kärsinyt tehdastiimien vähyydestä viime vuosina. Sarjaan on pyritty houkuttelemaan uusia valmistajia hybridisääntöjen avulla, mutta toistaiseksi tulokkaita ei ole tarttunut koukkuun.

Rallin MM-kausi jatkuu ensi viikolla, kun pisteistä ajetaan Belgiassa.

Katso alapuolelta Viron MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,384192″ ap mute]

Lue myös nämä