Riihimäen SM-osakilpailun säännöt julkaistiin viime viikolla. Samalla avautui kilpailuun ilmoittautuminen.
Rallin keskuspaikkana toimii Riihimäen Teollisuuskadulla sijaitseva automyynti- ja korjaamoyritys Auto Sorsa Oy, jonka kiinteistössä sijaitsevat kilpailu- ja lehdistökeskus ja piha-alueella rallin maali. Rallin katsastus suoritetaan perinteisessä paikassa Hyrian Sakonkadun yksikössä Riihimäellä.
Kilpailun lähtö tapahtuu lauantaina 13. tammikuuta kello 11.01 Riihimäen keskustasta Kauppakadulta. Lähdön odottamisalueena toimii vieressä sijaitseva Granitin aukio, jonne yleisölle on luotu mahdollisuus nähdä kuljettajat, autot sekä seurata haastatteluja lähtöalueella.
Rallireitti käsittää yhdeksän erikoiskoetta, joista kaksi ajetaan kahteen eri kertaa. Kilpailun keskitetty huoltoalue on rakennettu rallin perinteitä kunnioittaen Riihimäen vanhan Lasitehtaan alueelle, jossa kilpailijat käyvät päivän aikana kahdesti.
– Kilpailun aikaiset toiminnot on keskitetty Riihimäen Teollisuuskadun varrelle. Ensimmäinen huolto on kahden ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen. Huollosta kilpailijat lähtevät kolmen erikoiskokeen lenkille, jonka jälkeen he palaavat takaisin Lasitehtaalle huoltoon. Rallin viimeinen ja ratkaiseva lenkki käsittää neljä erikoiskoetta ja peräti 50 erikoiskoekilometriä, joten rallin ratkaisut jäävät viimeiselle lenkille, ratamestari Riku Bitter ennakoi tiedotteessa.
Rallin SM-sarjassa on viime aikoina oltu huolissaan yhä kasvaneista keskinopeuksista. Riihimäellä rallireitti on rakennettu siten, että kuljettajat saavat ajaa koko ajan. Kovia keskinopeuksia Riihimäellä ei nähdä.
– Reitillämme on vain noin kuuden kilometrin edestä valtiontietä, loput perinteisiä ja hyväkuntoisia kantahämäläisiä yksityisteitä. Rallireitille palaa vuosikymmenien takaa myös sellaisia takavuosien klassikko-osuuksia, joilla on viimeksi kilpailtu reilut 30 vuotta sitten. Siirtymäosuuksia on vain 115 kilometriä, joten kilpailijat saavat Riihimäellä keskittyä rallin ajamiseen, Bitter huomauttaa.
Kotimaisen autourheilun lajiliiton AKK Motorsportin turvatarkkailija Jussi Perälä on myös jo tutustunut tulevaan reittiin ja hän on erittäin tyytyväinen näkemäänsä ja kokemaansa.
– Hyvä reitti. Tein itse viime talvena SM Jyväskylän Talvirallin reitin ja arvostan valtavasti ihmisiä, jotka myös haluavat tehdä haastavan ja ajettavan reitin. Myönnän, että Riihimäellä on hyvän reitin eteen tehty jopa pykälän verran enemmän töitä. Hävyttömän hyvä, haastava ja hyvin rytmitetty ja ajettava paketti on tarjolla ja se ei tuota keskinopeuksien kanssa ongelmia. Niin sanottu sporttipuoli on Riihimäellä kohdillaan, Perälä summaa.