Rallin nuorten SM-voittaja jo selvillä, lajipomo kommentoi rajua hylkäyssumaa – ”Ei pitäisi olla liikkumavaraa”

Rallin nuorten Suomen mestari selvisi jo kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Joensuussa viikonloppuna.
Esko Kytömäki
Esko Kytömäki. Kuva: Samu Ekman/AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Mestariksi leivottiin Ford Fiestaa käskyttävä Esko Kytömäki. Luokkavoittoon Itärallissa ajanut Kytömäki varmisti tittelinsä näin ollen jo ennen kyseisen sarjan viimeistä osakilpailua.

Lauantain avauserikoiskoe tarjosi jo dramatiikkaa, kun pätkällä tapahtuneen ulosajon johdosta pikataival keskeytettiin punaisilla lipuilla. Nuorten sarjassa pistekakkosena startannut Joakim Gomanin autokunta ei kuitannut virtuaalista punalippua seurantajärjestelmästä ja jatkoi kilpailuvauhtia vielä onnettomuuspaikan jälkeen ohittaen sarjajohdossa ajaneen Kytömäen autokunnan, joka oli vauhtinsa punalipuilla pudottanut. Tämän seurauksena Goman suljettiin kilpailusta tauolle tultaessa.

Taukotilanteessa Kytömäki oli ottanut Ford Fiestallaan tutusti paikkansa joukkion keulalta ja oli matkalla jo kauden neljänteen voittoonsa. Hyvää kisaa ajanut Niklas Mäenpää oli toisena ennen Viljami Salmista. Kärkikolmikkoon ei lopuillakaan erikoiskokeilla saatu muutoksia, mutta kilpailun teknisessä jälkitarkastuksessa alkoi tapahtua.

Mäenpää ja Salminen putosivat tuloslistoilta pois ja toiseksi nousi Aaron Holopainen ennen kolmanneksi ajanutta Joonatan Ylilammia. Ylilammi nosti itsensä käytännössä samalla sarjan hopealle, koska Goman joutuu laskemaan loppupisteisiin Joensuun tuottaman nollan mukaan. Goman voi varmistaa pronssinsa ajamalla viimeisessä osakilpailussa Kokkolassa kolmen sakkiin.

– Upea päivä ja lopputulos mitä parhain ja mestaruus kotiin. Kyllä on fiilikset aivan huipussaan, Kytömäki kommentoi.

Helpolla voitto ei silti tullut.

– Ei tosin ollut kyllä mikään helpoin päivä. Aika kovaa taistelua oli auton kanssa. Oskolassa osuttiin ekalla ajokerralla leikkuuesteeseen, jonka seurauksena raidetanko mutkalle ja ratti kääntyi 90 astetta vinoon. Huollossa saimme ehjän raidetangon, mutta huolto oli niin lyhyt, ettei ehditty säätämään, joten huollon jälkeiset pätkät ajettiin ratti 45 astetta vinossa ja pyöränkulmat ihan miten sattuu, Kytömäki kuvaili.

– Lopulta vielä startti temppuili sen verran, ettei uskaltanut autoa sammutella päivän aikana. Kaiken ilon keskellä harmittaa hieman ettei kartanlukija Niilo Ahosesta saatu nyt leivottua mestaria, hän kun ei yllättäen päässytkään Kuopion kisaan varusmiespalveluksesta vapaalle, niin isänsä Antti joutui siellä tuuraamaan.

Kilpailun jälkitarkastuksessa tulleet hylkäykset puhuttavat

Itärallin lopputuloksiin V1600-luokan kalustolla ajettavien luokkien tuloksissa iso vaikutus oli lopulta kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa. Katsastusmiesten valvovien silmien alta vaikutukset heijastuivat nuorten SM-sarjaan, junioreiden RSJM1-luokkaan ja rallin SM-sarjan puolelta SM4-luokkaan, kun kaikkiaan kahdeksan autokuntaa hylättiin.

Rallin lajipäällikkö Henrik Frank antoi aiheesta lausunnon.

– V1600-autojen osalta SM-luokissa on kuljettajien puolelta tullut toiveita, että näiden ajoneuvojen tekniikkaa valvottaisiin enemmän, jotta kilpakumppanit olisivat samalla viivalla. Nyt sitten tartuttiin toiveeseen. Tällä kertaa valittiin tietty kohde ja tulevaisuudessa mahdollisesti joku muu kohde, Frank sanoo.

– Häkellyttävää sinällään on se, että näinkin paljon sitten löytyi sääntöjen vastaisia ratkaisuja, koska kyseisen tekniikkasäännön autot ovat hyvinkin yksinkertaisia, eikä siinä pitäisi hirveästi olla sitä liikkumavaraa. Toivottavasti tämä nyt tulevaisuutta ajatellen teroittaa sitä että autojen pitää olla SM-tasolla siinä kunnossa mitä säännöt vaatii.

Rallin junioreiden SM-sarjassa luokkavoittajiksi ajoivat lopulta Jesse Eteläniemi (RSJM1), Juha Immonen (RSJM3) ja Samu Koivuranta (RSJM4).

Rallin Suomen juniorimestaruussarjan viimeinen osakilpailu ajetaan Kokkolan SM-rallin yhteydessä 29.-30. syyskuuta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat