Rallin MM-sarjassa poikkeuksellinen kisa – asiantuntija iskee faktat pöytään

Rallin MM-kausi jatkuu Sardinian saarella ajettavalla osakilpailulla, joka poikkeaa hieman tavallisesta kaavasta. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee kilpailun erikoiskokeet.
Thierry Neuville
Thierry Neuville oli viime vuonna nopein Sardinian kapeilla sorateillä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sardinian MM-rallissa kisaillaan päivää lyhyempi ralliviikko, vaikka itse kilpailu on vain puoli päivää lyhyempi.

Sardinian MM-rallin keskuspaikka on jälleen Algheron kaupunki saaren länsilaidalla. Vaikka rallin perjantaina ajetaan vain neljä erikoiskoetta, on silti katsojilla mahdollisuus nähdä kärkiautot viikonlopun aikana kahdeksan kertaa, koska pätkät toistetaan pareittain.

Sardinian rallin erityispiirteenä ovat kapeat tiet, joiden reunoilla saattaa olla vaikkapa kivimuureja korostamassa virhemarginaalin pienuutta. Itse teillä on vaihtelevasti vauhtia, teknisyyttä ja röykkyisyyttä painottuen kuitenkin kahteen jälkimmäiseen.

Perjantai 31.5.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
09.01 Testierikoiskoe: Ittiri (2,08 km)
14.30 Lähtö: Alghero
15.33 EK1: Osilo – Tergu 1 (25,65 km)
16.33 EK2: Sedini – Castelsardo 1 (13,26 km)
17.00 Kokoomatauko: Castelsardo
18.33 EK3: Osilo – Tergu 2 (25,65 km)
19.35 EK4: Sedini – Castelsardo 2 (13,26 km)
21.25 Huolto: Alghero
YHTEENSÄ: 77,82 km

Uuden formaatin mukaisesti torstai on vielä nuotituspäivä, joten testierikoiskoe ajetaan vasta perjantaiaamuna. Torstai-iltana tosin autot ajavat lähtölavan yli kello 20.30.

Syystä tai toisesta testierikoiskoe on viety Ittirin rallicross-radalle, jota on käytetty aiemmin yleisöerikoiskokeina. Ehkä järjestäjät ovatkin halunneet tällä lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, rallissa kun ei varsinaista yleisöpätkää ole?

Itse pätkä on todellinen syherö, jossa rataa on paikoitellen jaettu kahteen kaistaan pituuden lisäämiseksi. Tämä on todennäköisesti hyvin hidas ja rallia huonosti kuvaava testipätkä.

Itse ralli alkaa iltapäivällä. Illan aikana ajetaan kaksi pätkää kahteen kertaan, yhteensä 77 erikoiskoekilometriä. Kumpaakaan pätkää ei ajettu viime vuonna.

EK1+3 Osilo – Tergu ajettiin useimmin eri suuntaan ennen vuotta 2022, jolloin se käännettiin nykyiseen suuntaan. Nyt sitä on myös pidennetty lopusta uudella osuudella. Lopputuloksena onkin rallin pisin erikoiskoe 25 kilometrin mitassa.

Osilo – Tergu 2024 (punainen) ja 2022 (turkoosi)

Pätkä alkaa asvaltilta ja välissä on myös asvaltin ylitys. Soratiet eivät ole aivan saaren kapeimmasta päästä, lukuun ottamatta alkupään siltoja. Rytmi vaihtelee jatkuvasti suoraviivaisen nopean ja syheröisen teknisen välillä.

Uudelle loppuosuudelle käännytään 14,3 kilometrin kohdalla. Matkan varrella on pieniä sorateitä, mutta myös vähän asvalttia. Koska osuutta ei ole ajettu koskaan aiemmin, se on tasapuolisen vaikea kaikille.

EK2+4 Sedini – Castelsardo ajetaan samassa muodossa kuin 2022, eivätkä aiempien vuosien reititkään ole olleet kovin erilaisia.

Pätkä alkaa tuulivoimapuiston jouheilta teiltä, mutta jatkaa pian todella pienille metsäautoteille. Sitten ison asvalttitien kautta päästään tyypillisemmälle sardinialaiselle rallitielle – kapealle ja tekniselle mutta vauhdikkaalle.

Moottoritie alitetaan tunnelista, minkä jälkeen on taas lyhyt asvalttiosuus. Tämän jälkeen pätkä kiipeää soralla ylämäkeen neulansilmien kautta. Lopussa on vielä röykkyinen hyppysuora.

Lauantai 1.6.

Lauantaina ajetaan yli puolet rallin kilometreistä – mutta ilman huoltoa! Pätkät ovat saaren keskiosassa, josta huoltoparkkiin olisi pitkähkö matka, joten tarjolla on vain renkaanvaihto. Aamun pätkät ovat hitaita ja teknisiä, iltapäivällä on enemmän vauhtia.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
08.41 EK5: Tempio Pausania 1 (12,03 km)
09.49 EK6: Tula – Erula 1 (22,61 km)
11.13 Kokoomatauko: Tempio Pausania
11.41 EK7: Tempio Pausania 2 (12,03 km)
12.49 EK8: Tula – Erula 2 (22,61 km)
14.32 Renkaanvaihto: Pattada
15.05 EK9: Monte Lerno – Monti di Alá 1 (25,33 km)
16.05 EK10: Coiluna – Loelle 1 (14,53 km)
16.45 Kokoomatauko: Buddusò
18.05 EK11: Monte Lerno – Monti di Alá 2 (25,33 km)
19.05 EK12: Coiluna – Loelle 2 (14,53 km)
21.37 Huolto: Alghero
YHTEENSÄ: 149,00 km

EK5+7 Tempio Pausania on yksi koko nykyisen MM-sarjan hitaimmista ja teknisimmistä metsäerikoiskokeista. Viime vuoden reittimuutokset on nyt poistettu ja pätkä ajetaan tutussa muodossaan.

Pätkä alkaa kylästä asvaltilta, mutta pian jatketaan soralle, jossa vauhti ei ole vielä erityisen hidasta, joskaan ei nopeaakaan. Tällä osuudella on tosin neulansilmien sarja. Pian niiden jälkeen löytyy Thierry Neuvillen paikka vuodelta 2022.

Pätkä jatkuu neljän kilometrin paikkeilla hitaampana, ja matkalla on useita ahtaita portteja. Vauhti kasvaa vielä hetkeksi alkuosan kaltaiseksi puolivälin tienoilla, mutta lopun alamäkiosuus on todella hidasta ja lopuksi myös röykkyistä.

EK6+8 Tula – Erula on myös tekninen pätkä. Se ajetaan lähes täysin samassa muodossa kuin viime vuonna, vain tuulivoimala-alueella ajetaan yksi parinsadan metrin ketunlenkki enemmän.

Erula – Tula 2024 (punainen) ja 2023 (turkoosi).

Pätkän alku on kapea ja tekninen. Tällä osuudella Sebastien Ogier ajoi ulos viime vuonna. Ulosajopaikan jälkeen on lyhyt nopea betonipäällysteinen osuus. Jari-Matti Latvalan vuoden 2019 kaato puolestaan tapahtui tästä seuraavalla pikkutieosuudella tiukassa mutkassa.

5,5 kilometrin kohdalla pätkä lähestyy tuulivoimala-aluetta nopealla osuudella. Sillä on myös näyttäviä hyppyjä.

Tuulivoimala-alueella on paljon risteyksiä ja pinnanvaihtelua betonista soralle ja pienille kärrypoluille. Pätkän loppuosa 13,5 kilometristä lähtien on todella hidasta, teknistä ja röykkyistä. Lopussa kapeutta korostavat myös puiset kaiteet.

EK9+11 Monte Lerno – Monti di Alá on päivän pisin erikoiskoe 25-kilometrisenä, mutta silti vain puolet viimevuotisesta monsteripätkästä! Tämänvuotinen versio on yhdistelmä vuosien 2020 ja 2021 alkuosaa sekä viime vuoden loppua.

Monte Lerno – Monti di Alà 2024 (punainen) ja 50 km Monte Lerno vuodelta 2023 (sininen)

Pätkän alkuosaa, jolla on ikoninen Mickyn hyppy, on ajettu samassa muodossa vuodesta toiseen. Se on lähinnä kapeaa ja teknistä. 4,6 kilometrin kohdalla pätkä muuttuu leveämmäksi rytmin vaihdellessa nopean ja teknisen välillä. Näitä osia on usein ajettu Monti di Alàn erikoiskokeilla, kahtena viime vuonna eri suuntaan.

13,6 kilometrin kohdalla on pieni matka kapeaa asvalttia ja 15,4 kilometrin jälkeen nopeampi osuus. Muuten pätkä ei tarjoa suurempia muutoksia ennen viime vuoden pätkällä esiteltyä loppuosaa, jossa on ensin asvalttiosuus, sitten pitkä suora ja sen päässä yllättävä mutka, jossa viime vuonna Takamoto Katsuta ja Dani Sordo ajoivat ulos.

Tämän jälkeen pätkä päättyy vielä yleisöpyörityshenkiseen hiekkaiseen osuuteen.

EK10+12 Coiluna – Loelle on Monte Lernon ja Monti di Alan ohella Sardinian vakiokalustoa, joka on ajettu jokaisena rallin MM-vuotena, vaikkakin reitti muuttuu vuosittain. Tämän vuoden reitti on lähellä vuoden 2019 versiota vain pienellä erolla rallicross-osuudella.

Alku on melko vauhdikasta ja matkalla on yksi iso hyppykin. 3 kilometrin kohdalla käännytään pienemmille teille, mutta palaa vauhdikkaammalle baanalle 5,8 kilometrin paikkeilla. Siitä poiketaan vielä pikkutielenkille, joka muistetaan Kalle Rovanperän rajusta ulosajosta vuonna 2020.

Pätkä jatkuu vesihaudalla ja rallicross-pyörityksellä ennen vauhdikasta lopuketta.

Sunnuntai 2.6.

Sunnuntain pätkät ovat tuttuja niiltä vuosilta, kun Sardinian MM-rallia on ajettu Algherossa. Ne ovat täysin samat kuin vuonna 2022. Supersunnuntaipisteistä ajetaan nyt 39 kilometrin verran, mutta toisaalta sekuntitaistelu on varmasti entistä tiukempaa!

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa:
09.00 EK13: Cala Flumini 1 (12,55 km)
09.26 Kokoomatauko: Palmadula
10.05 EK14: Sassari – Argentiera 1 (7,10 km)
10.59 Kokoomatauko: Porto Torres
12.00 EK15: Cala Flumini 2 (12,55 km)
12.26 Kokoomatauko: Palmadula
13.15 EK16: Sassari – Argentiera 2 (7,10 km) *Power Stage

EK13+15 Cala Flumini muistetaan Hayden Paddonin rajusta ulosajosta vuonna 2017 sekä Sebastien Ogierin ja Thierry Neuvillen sekuntikamppailusta seuraavana vuonna.

Pätkän alku on keskikokoista ja vauhdikasta, mutta 2,5 kilometrin kohdalla tie muuttuu kapeammaksi ja mutkaisemmaksi. Kylän läpi ajetaan asvaltilla ja meno muuttuu soralla vielä kapeammaksi ennen kuin toinen asvalttiosuus lisää vauhtia hetkeksi. Loppuosa on kulmikasta – pitkähköt suorat linkittyvät tiukoilla mutkilla.

EK14+16 Sassari – Argentiera on jo suorastaan ikoninen Power Stage. Se muistetaan merenrantamaisemista ja monista sekuntikamppailuista.

Pätkä alkaa peltomaisemista ja päättyy merenrantaan. Tie on kauttaaltaan noin autonlevyistä, aluksi kovapohjaisempaa ja lopuksi pehmeämpää. Rytmi vaihtelee kohtalaisen hitaan ja kohtalaisen nopean välillä. Rantamaisemissa on ensin selkeästi teknisempi osuus ja sitten nopea osuus kohti maalilippua.

Vuonna 2020 Takamoto Katsuta osoitti, miten pienet virhemarginaalit näin kapeilla teillä on.

Lue myös nämä