Rallin MM-sarjan suunnitelmista paljastui uutta tietoa

Rallin MM-sarjan suunnitelmista on paljastunut uutta tietoa.
Thierry Neuville
Thierry Neuville lennätti Hyundaitaan Fafen legendaarisesta hypystä jättiyleisön edessä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallisivusto Dirtfish uutisoi, että MM-sarjassa jatketaan nykyisillä Rally1-autoilla aina kauden 2026 loppuun saakka.

Asiasta ei ole vielä virallisesti tiedotettu, mutta Dirtfish kertoo nähneensä asiaan liittyviä asiakirjoja. Ehdotus on tehty jo valmiiksi, mutta FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston pitää vielä hyväksyä se 11. kesäkuuta pidettävässä kokouksessa.

Rally1-autojen teknisiin sääntöihin ei olla siis koskemassa vielä ainakaan kahteen vuoteen, mutta sen sijaan urheilullisia muutoksia on tulossa. Niiden tarkoituksena on saada nykyisiltä valmistajilta enemmän autoja lähtöviivalle.

Kuuntele alta Rallipodin uusi jakso kokonaisuudessaan! Voit kuunnella sen myös Spotifyssä – ja muista ottaa samalla Rallipodi seurantaan! Juttu jatkuu upotuksen alla.

Muun muassa pisteytysjärjestelmää muutetaan siten, että valmistajan kahden tai kolmen parhaan keräämät pisteet otetaan pisteenlaskussa huomioon. Nykyään tallit saavat ilmoittaa kolme kuljettajaa ajamaan pisteistä, ja tiimin kahden parhaan pisteet otetaan huomioon kisan päätteeksi.

Muutoksen uskotaan houkuttelevan siihen, että valmistajat ajattaisivat kilpailuissa enemmän autoja jatkossa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan Rally1-autojen nykyisistä hybridiyksiköistä oli tarkoitus luopua jo ensi kaudeksi ja lisäksi autoihin kaavailtiin isoja aerodynaamisia muutoksia. Ehdotus törmäsi kuitenkin suureen vastarintaan. Valmistajat eivät pitäneet ajatuksesta laisinkaan ja myös kuljettajilta kuultiin asiasta kritiikkiä. Siirtymäaika koettiin myös aivan liian lyhyeksi.

– Lopulta sieltä tulee ihan järkevä päätös. Luulen, että FIA on ymmärtänyt, että näin merkittävässä muutoksessa ei ole järkeä vain kuusi tai seitsemän kuukautta ennen uuden kauden alkua, nimetön lähde totesi Dirtfishille.

– WRC-työryhmän tarkoituksena oli tehdä keskipitkän ja pitkän aikavälin suunnitelmia rallin MM-sarjaan. FIA:n ja Robert Reidin sekä David Richardsin kunniaksi on sanottava, että sellainen myös tehtiin. Mahdollisuuksia tutkittiin. Tiimit sanoivat haluavansa toimia ja toimia myös tehtiin. Tiimit eivät kuitenkaan halunneet näitä muutoksia, ja on järkevää kunnioittaa sitä, lähde jatkoi.

Lähteen mukaan muutos myös pisteytysjärjestelmään oli odotettu ja viisas veto.

– Muutoksessa on järkeä, sillä se rohkaisee varmasti ottamaan enemmän autoja mukaan.

Dirtfishin tietojen mukaan keskittyminen on nyt siirretty enemmän vuoden 2027 teknisten sääntöjen kehittämiseen. Tämä on ollut myös valmistajien ja kuljettajien toive.

Toyota, Hyundai sekä M-Sport ovat kaikki olleet yhtä mieltä siitä, että nykyiselle luokitukselle halutaan jatkoa ja valmistajat ovat tehneet kantansa FIA:lle hyvin selväksi.

Lue myös: Rallin MM-sarjassa poikkeuksellinen kisa – asiantuntija iskee faktat pöytään

Lue myös nämä

  • Uusimmat