Rallin MM-sarjan sääntöihin suunnitteilla merkittävä muutos

Testaamista saatetaan rajoittaa entisestään rallin MM-sarjassa kaudella 2023.
Elfyn Evans
Toyotan oma testialue sijaitsee Keski-Suomessa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Päättyneellä kaudella WRC-talleilla oli mahdollisuus antaa jokaiselle kuljettajalleen yksi testipäivä ennen jokaista Euroopassa ajettua MM-rallia. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että esimerkiksi kolmea kuljettajaa jokaisessa MM-rallissa ajattaneella Toyotan tehdastiimillä oli käytettävänä 30 testipäivää kaudella 2022.

Lisäksi jokaisella WRC-tallilla on niin sanottu pysyvä testialue, jolla Rally1-autoja voi ajattaa ja kehittää ilman rajoituksia. Toyotan ja Hyundain testialueet sijaitsevat Keski-Suomessa ja M-Sport Fordin Britanniassa.

Ranskalaisen Autohebdo-lehden mukaan Kansainvälinen autoliitto FIA pyrkii karsimaan kuluja rajoittamalla enemmän testaamista pysyvien testialueiden ulkopuolella. Suunnitelmana on, että ensi kaudella testipäiviä on tarjolla vain 21 kullekin tiimille.

Rallit.fin tietojen mukaan asia on WRC-komission päätettävien asioiden listalla ja sen uskotaan menevän läpi.

Ensi vuodeksi on kaavailtu 14 rallin ohjelmaa. Jos testipäivät jaettaisiin tasan läpi kauden kolmen kuljettajan kesken, tämä tarkoittaisi jokaiselle kuskille vain puolikkaan päivän testiä ennen jokaista osakilpailua.

Kuten ranskalaislehti nostaa esille, uusi sääntö korostaisi entistään kuljettajan kokemusta. Ehkä juuri tämän vuoksi WRC-talleihin ei ole luvassa uutta verta ensi kaudelle – ainakaan tähän tietoon. Esimerkiksi Hyundai pisti tiimistään ulos nuoren Oliver Solbergin ja pestasi ensi kaudelle huomattavasti kokeneemmat Esapekka Lapin ja Craig Breenin.

Nähtäväksi jää, onko testipäivien määrän pudottamisella konkreettisia vaikutuksia tiimien kulurakenteeseen. Mahdollista on, että tallit hyödyntävät jatkossa enemmänkin omia testialueitaan.

Katso alta kauden 2022 päättäneen Japanin MM-rallin kooste.

Lue myös nämä