FIA läimäisi Japanin MM-rallille keltaisen kortin – rallipomo kuitenkin korosti kisan merkitystä

Yli vuosikymmenen tauon jälkeen rallin MM-sarjaan paluun tehnyt Japanin osakilpailu ei sujunut kuin ruusuilla tanssien.
Japanin MM-ralli
Japanin MM-ralli ajettiin tällä kertaa asvaltilla. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensimmäinen hurja tilanne nähtiin jo perjantaiaamuna, kun Dani Sordon auto syttyi tuleen ja paloi täysin karrelle. Palohenkilökunnalla kesti yli tunti aikaa päästä paikalle, jolloin oli jo auttamatta liian myöhäistä. Onneksi Sordo ja kartturi Candido Carrera eivät olleet missään vaiheessa hengenvaarassa.

Perjantaina nähtiin myös lisää ongelmia järjestäjien toimesta, kun siviiliauto tuli kilpailijoita vastaan kesken erikoiskokeen. Yhdessä vaiheessa kisaa myös pyöräilijä oli eksynyt pätkälle.

Ei siis ihme, että Kansainvälinen autoliitto FIA pisti pystyyn tarkat tutkinnat Japanin rallin turvallisuusrikkeistä. Isot ongelmat järjestelyissä olivat siinä mielessä yllätys, että japanilainen kulttuuri on tunnettu pedantista tarkkuudestaan ja tunnollisuudestaan. Toisaalta ralli järjestettiin nyt ensi kertaa Toyotan kaupungin ympäristössä, joten tilanne oli kisajärjestäjälle uusi.

FIA:n rallikomissio voi antaa kilpailulle keltaisen kortin eli varoituksen, jos turvallisuuspuutteita ilmenee. Noita rikkeitä tutkii sitten oma komissionsa (Closed Road Commission).

– Toisaalta on hyvä huomata, että keltaisen kortin systeemi on luotu, jotta erillinen työryhmä voi tukea kisajärjestäjää. Tällöin joku pitää huolen siitä, että kaikki turvallisuusasiat tullaan varmasti huomioimaan, FIA:n rallipomo Andrew Wheatley sanoo Dirfishin sivuilla.

– Periaatteessa luodaan siis toimintamalli, jonka avulla kisa voi säilyttää asemansa. Sitten itse rallin aikana tilannetta ei vain observoida, vaan myös asioita tarkistetaan ja arvioidaan. Tuskin kukaan haluaa tulla ralliin, jossa on jatkuvia turvallisuusongelmia.

Varmasti myös FIA on valmis laittamaan kaiken tietotaitonsa likoon, jottei ensi vuoden Japanin rallissa vastaavanlaisia turvallisuusongelmia tapahdu.

– Mielestäni tällä rallilla on potentiaalia tulla yhdeksi ikoniseksi kisaksi MM-sarjassa. Jo se fakta on merkittävä, että olemme kaupungissa, joka on saanut nimensä maailman suurimman autonvalmistajan mukaan, ja maassa, jossa on iso prosentti koko maailman autonvalmistajista, Wheatley korostaa.

– Tapasimme kisan aikana melkein kaikki japanilaiset autonvalmistajat. He olivat katsomassa kisaa ja tunnelmaa, ja juuri sellaista me tarvitsemme. Lisäksi pätkät ovat haastavia ja näkoalat upeita. Kisa ehdottomasti ansaitsee paikkansa sarjassa.

Katso alapuolelta Japanin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä