M-Sport Ford tiedotti maanantaina, että Sesks ajaa tallin Ford Puma-autoa ensi kesänä järjestettävissä Puolan ja Latvian MM-ralleissa.
Samalla Sesks pääsee debytoimaan Rally1-auton ratissa.
Sesks saa kahdessa perättäisessä kilpailussa paitsi M-Sportin tuen, mutta myös Rallin MM-sarjan promoottorin tuen.
Sesks ja hänen kartanlukijansa Francis Renars ajavat Puolassa Ford Pumaa, missä ei ole hybridiyksikköä. Latviassa autossa puolestaan on mukana myös hybridiyksikkö.
FIA:n uudet vuodelle 2024 tulleet säännöt mahdollistivat sen, että Rally1-autolla voidaan kilpailla myös ilman hybridiä. Tämän pitäisi helpottaa uusien kuljettajien nousemista mukaan pääsarjaan ja tämä laskee myös kustannuksia.
Sesks pääsee nyt ensin Puolassa totuttelemaan Rally1-autoon ilman hybridiä ja samalla Puola toimii latvialaiselle hyvänä valmistautumisena kotikisaansa Latviassa.
M-Sport ja rallin MM-sarjan promoottori ovat tehneet asian suhteen yhteistyötä. Promoottori tietysti haluaa, että uusia kuljettajia nousisi mukaan rallin MM-sarjan pääluokkaan.
– Olen erittäin tyytyväinen, kun olemme työskennelleet yhdessä Sesksin ja promoottorin kanssa tässä hankkeessa ja käyttäneet hyödyksi vuoden 2024 uusia sääntöjä, jotka mahdollistavat Rally1-autolla kilpailemisen ilman hybridiyksikköä. Tämä ei ole pelkästään taloudellisesti edullisempaa, vaan pehmentää myös Martinssin tulemista Rally1-tasolle ja samalla laajentaa Rally1-luokkaa, M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener kommentoi.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun uutta sääntöä käytetään hyväksi ja Rally1-autolla ajetaan ilman hybridiä.
– Martinssilla on komea ansioluettelo ja näimme hänet täydellisen ehdokkaana esittelemään tämän uuden hybridittömän strategian. Oli hyvä tilaisuus antaa hänelle mahdollisuus ajaa ilman hybridiä Puolassa ennen hänen kotikisaansa, missä hän pääsee ajamaan hybridillä, Millener jatkoi.
Sesksin ura on ollut komeassa nousukiidossa ja hän on suorastaan säkenöinyt rallin EM-sarjan puolella. Latvialaisen odotetaan nousevan piakkoin rallin MM-sarjan pääluokkaan ja nyt hän pääsee antamaan sitä varten näyttöjä parhaalla mahdollisella kalustolla.
– Huomasimme tarpeen panostaa enemmän resursseja tulevien potentiaalisten rallin maailmanmestareiden tukemiseen ja auttamaan heitä tekemään kovan hypyn pienemmistä luokista korkeimmalle tasolle, WRC-pomo Peter Thul sanoi.
– Martinssin suoritukset ERC-tasolla osoittivat hänen ansaitsevan tämän tuen. Uskomme, että näemme hänet pian vakituisena kasvona WRC-luokassa, Thul jatkoi.
Martins Sesks ei ollut uskoa korviaan, kun hänelle ensi kertaa kerrottiin tästä mahdollisuudesta.
– Olen vilpittömän kiitollinen tästä mahdollisuudesta, minkä M-Sport ja WRC-promoottori ovat minulle antaneet, Sesks sanoi.
– Minun täytyy myöntää, että minun piti sanoa tämä asia itselleni kahdesti, että uskoin sen olevan totta, että pääsen pian ajamaan maailman eliittikuljettajien kanssa Rally1-kalustolla, Sesks jatkoi.
Sesks on kotoisin Liepajasta, joka toimii myös Latvian MM-rallin keskuspaikkana. Paikka on hänen perheelleen hyvin tuttu.
– Matkani tähän pisteeseen on ollut monien ihmisten, etenkin perheeni valtava ponnistus, Sesks kiitteli.
– Ralliperintöni juuret ulottuvat isoisääni, joka ajoi Liepajassa rallia vuonna 1965. Nyt, 59 vuotta myöhemmin minulla on mahdollisuus osallistua samaan kilpailuun, mutta MM-rallissa. Rally1-kalustoon sopeutuminen vaatii varmasti meiltä järkkymätöntä keskittymistä, mutta olemme sitoutuneet siihen täysin, Sesks vannoi.