Rallin MM-sarjan brittitähti luopui pääluokan paikastaan – mutta menivätkö asiat jopa parempaan päin?

Gus Greensmith kuului pari kautta sitten rallin MM-sarjan pääluokan vakiokattaukseen, mutta viime vuodesta lähtien hän on ajanut WRC2-luokan puolella.
Gus Greensmith
Gus Greensmith. Kuva: Skoda Motorsport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Greensmith nousi M-Sportilla WRC-kuljettajaksi pitkälti perheyrityksensä tuen ansiosta, mutta brittikuski on myös näyttänyt ratin takana, että häneltä löytyy taitoa. Uransa parhaan tuloksen hän saavutti vuoden 2021 Kenian Safari-rallissa sijoituttuaan neljänneksi.

Greensmith ajoi vielä vuonna 2022 M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla. Kauden jälkeen Greensmith kävi tiettävästi neuvotteluja myös Toyotan WRC-tallin kanssa Rally1-auton vuokraamisesta vuonna 2023, mutta lopulta brittikuski päätti luopua pääluokan kuljettajan statuksestaan.

Viime kaudeksi Greensmith vaihtoi WRC2-luokan puolelle ja Skoda Fabia RS Rally2 -auton rattiin. Siirtymisessä luokkaa alemmaksi oli myös hyviä seikkoja, sillä britti sai alleen Skodan kilpailukykyisen auton ja taustalleen menestyneen Toksport-tiimin kovatasoisessa sarjassa.

Englantilainen sijoittui lopulta luokassa komeasti toiseksi ja otti kauden aikana kaksi luokkavoittoa. Mestaruus meni Andreas Mikkelsenille, joka nousi täksi kaudeksi Hyundain WRC-tiimin kuljettajaksi.

Greensmith sai loistavan startin kaudelle 2024, kun hän ajoi WRC2-voittoon Safari-rallissa. Greensmithin voittomarginaali oli selvä, mutta ykköstila oli kovan työn takana, sillä hän sairasteli kisan alussa.

Greensmithin mukaan urakkaa helpotti se, että hän on saanut hyvin aikaa Skoda Fabiassa myös testien merkeissä. M-Sport Fordilla testit jäivät välillä vähiin, kun tiimi tuskaili talousvaikeuksien kanssa.

– Siitä on ehdottomasti apua, että testaamme Skodan kanssa. Olimme muutama viikko sitten Puolassa työstämässä auton suorituskykyä. Se on hyvä juttu, Greensmith kertoo MM-sarjan nettisivuilla.

– Kehitystyö antaa meille paremman ymmärryksen autosta ja työnteosta tämän tiimin kanssa. He tietävät, mitä he haluavat, ja pystymme antamaan myös oman panoksemme autoon.

Testeissä kuljettajat sahaavat samaa tietä päästä päähän, joten sitä ei voi verrata suoraan kilpailuista kerättyyn kokemuksen. Mutta jokainen kilometri on kotiin päin.

– Ei ole koskaan huono juttu olla autossa – etenkään tässä autossa. Tämä auto ja tiimi olivat loistavia Safarissa. Se oli täydellinen alku kaudelle. Nyt meidän pitää jatkaa samalla sykkeellä, Greensmith sanoo.

Greensmith kilpailee seuraavan kerran ensi viikolla Kroatian MM-rallissa, jossa hän ei kuitenkaan aja WRC2-luokan pisteistä.

Lue myös nämä