Jo pidempään on pohdiskeltu, miten rallin MM-sarjan pääluokkaan saataisiin lisää kilpailua. Viime vuodet on menty kolmen WRC-tallin kattauksella ja nykyisin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että MM-osakilpailuun starttaa alle kymmenen Rally1-autokuntaa.
Se on kiistämättä aivan liian vähän.
Kansainvälinen autoliitto FIA on viimein tarttunut härkää sarvista. Viime vuoden lopulla FIA perusti erillisen työryhmän, jonka tehtävänä on keksiä ratkaisuja ongelmakohtiin. Miten sarjasta saataisiin huomattavasti vetovoimaisempi?
Yhtenä ratkaisuna on väläytelty, että pääluokassa otettaisiin askel taaksepäin ja siirryttäisiin Rally2-autoihin. Vaihtoehtona voisi olla myös se, että Rally2-autoja viilattaisiin hieman tehokkaammiksi ja niihin lisättäisiin aerodynaamisia osia, jotta niistä saataisiin näyttävämpiä.
Linjauksia tulevasta voidaan saada jo tällä viikolla, sillä FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto kokoustaa keskiviikkona.
– Olen henkisesti valmistautunut siihen, että saattaa tulla nopeitakin muutoksia, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo Rallit.fille.
– Nopeimmassa tapauksessa muutokset voivat olla voimassa jo vuonna 2025. Siihen pitää varautua, mutta ei se ole kiveen kirjattu, Latvala lisää.
Latvalan mukaan mahdollista on sekin, että MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan jatkossakin Rally1-luokituksen hybridiautoilla. Tosin muutamin ehdoin.
– Silloin meidän pitää pystyä vakuuttamaan, että kaikki nykyiset autonvalmistajat säilyvät tai automäärä pitäisi saada jopa kasvamaan. Se on tässä haasteena, Latvala toteaa.
FIA on hakenut aiheeseen näkemystä myös rallin MM-sarjan faneilta. Kattavassa kyselyssä fanit saivat kertoa mielipiteensä muun muassa rallien formaatista ja autoista.
FIA:n on määrä julkaista kyselyn tulokset helmikuun lopussa.
– Totta kai tätä asiaa pitää katsoa joka kulmasta. Fanit ovat yksi iso osa tätä lajia. Ilman heitä ei ole innostuneita auton ostajia ja ilman heitä ei ole niitä, jotka seuraavat lajia. Joten ei tietenkään ole huono asia kysyä heiltä mielipidettä, Latvala sanoo.
– Mutta yhteenveto täytyy vetää sillä tavalla tarkasti, että asiaa pitää miettiä monesta kulmasta: autonvalmistajien puolelta, fanien puolelta ja sääntöjen puolelta. Siitä pitäisi muodostaa yhtälö, että kaikki asiat saadaan sopimaan, tallipomo painottaa.