Rallin MM-sarjaan puuhaillaan kulukattoa, Jari-Matti Latvala epäilee: ”En ole varma, onko se oikea ratkaisu”

Kansainvälinen autoliitto FIA sekä rallin MM-sarjan promootioyhtiö pohtivat kaikkia keinoja, miten lajia saataisiin huipputasolla elvytettyä.
Kalle Rovanperä
Portugalissa ralli on suosittua, mutta monessa muussa maassa ei. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vuoden 2019 jälkeen MM-sarjan ykkösluokassa on nähty vain kaksi todellista tehdastiimiä Hyundai sekä Toyota ja yksityistiimin statuksella operoiva M-Sport Ford. Yksi vaihtoehto pohdinnassa on tuoda myös ralliin formuloiden puolelta tuttu kulukattojärjestelmä.

Tällä hetkellä tiimit rallin MM-sarjassa voivat käyttää rahaa niin paljon kuin haluavat. Kulukaton myötä FIA ja promootioyhtiö toivovat, että myös uudet valmistajat kiinnostuisivat sarjasta. Nykyisten Rally1-hybridiautojen hintalappu on jo miljoonan euron luokkaa. Esimerkiksi kakkosluokka WRC2:ssa nähtävät Rally2-autot ovat 200 000 euron luokkaa.

– Muistan, että nykyautojen hinnalle oli olemassa jokin odotusarvo. En nyt tarkkaa numeroa teille kerro, mutta sen voin sanoa, että hinnat ovat lähteneet lipsumaan väärään suuntaan, promootioyhtiön urheilujohtaja Peter Thul sanoo Autosportin verkkosivuilla.

– Ymmärrän toki, että tässä lajissa insinöörit ovat ratkaisevassa roolissa ja he haluavat nopeimpia autoja. Kulukatto olisi kuitenkin supertärkeä juttu. Meidän on nimittäin saatava kuluja alas.  

FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestelan Pinon on promoottorin kanssa samoilla linjoilla.

– Minusta valmistajien olisi hyvä käyttää rahaa enemmän markkinointiin kuin laittaa isoja panostuksia, että saadaan jokin 10 grammaa kevyempi mäntä tai jotain muuta. Uskon vahvasti, että kulukatto teknologian osalta olisi hyvä vaihtoehto. Sama hommahan on jo käytössä F1-sarjassa ja Formula E:ssä. Asia on nyt pöydällä ja se pitää vain kaikkien hyväksyä, Mestelan Pinon toteaa.

Tallipomoista Hyundain Cyril Abiteboul liputtaa kulukaton puolesta, mutta Toyotan Jari-Matti Latvala ja M-Sport Fordin Richard Millener ovat epäileväisiä.

– On selvää, että meidän pitää tehdä autoista halvempia. En kuitenkaan ole varma, onko kulukatto oikea ratkaisu. Meidän pitäisi vain saada autoista yksinkertaisesti edullisempia, Latvala miettii.

– Olen jutellut ihmisten kanssa formuloissa, ja huolenaiheena on, että kulukatto on itsessään erittäin kallista ylläpitää. Jos se voisi taata, että saamme sarjaan kaksi uutta autonvalmistajaa, voisin harkita uudelleen. Minusta lajimme ei kuitenkaan ole tällä hetkellä niin iso, että se tarvitsisi kulukattoa, Millener puolestaan summaa.

Millenerin mukaan rallin MM-sarjassa markkinointiin pitäisi laittaa yksinkertaisesti enemmän paukkuja.

– Toki kulukattoideoista voi keskustella, mutta luulen, että laji saisi enemmän takaisin, jos saisimme lisää faneja parantamalla markkinointia. Sitä puolta meidän pitäisi yksinkertaisesti parantaa. Homma maksoi Liberty Medialle miljoonia formuloissa, mutta nyt kaikki varmasti näkevät, mitä he saavat siitä takaisin.

Katso alapuolelta Portugalin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä