Rallin MM-kauden avauksessa poikkeukselliset olosuhteet? Tämä kaikki sinun pitää tietää legendaarisesta kisasta

Rallin MM-kausi 2024 käynnistyy ensi viikolla Monte Carlon osakilpailulla. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee Monten legendaarisen rallin erikoiskokeet.
Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaksi viime Monte Carlon rallia ajettiin Merialpeilla lähempänä Monacoa, mutta nyt ralli on palannut Sebastien Ogierin kotiseuduille Gapiin.

Muuton taustalla on osittain ollut se, että asvalttipätkille haluttaisiin vaihtelevampia keliolosuhteita, eli myös lunta ja jäätä, jotka tekisivät Montesta todellisen haasteen. Alustavien sääennusteiden mukaan Gapin seudulle on luvattu poikkeuksellisen lämpimiä ja miltei kesäisiä olosuhteita kisaviikolle, minkä vuoksi talviset tiekelit saattavat jäädä haaveeksi.

Tämän vuoden Montessa on mukana tuttuja ja tuntemattomia pätkiä sekä myös pari eri suuntaan ajettavaa tuttua pätkää. Lisäksi pitkä siirtymä Gapista Monacoon lauantai-iltana on nyt jätetty pois.

Keskiviikko 24.1.

Keskiviikon aikataulu (Suomen aikaa):
17.31 SHAKEDOWN: Gap – Gap (3,28 km)

Montessa shakedown ajetaan perinteisesti jo keskiviikkoiltana normaalin MM-rallin aikataulun mukaisen torstaiaamun sijasta. Itse erikoiskoe on tuttuakin tutumpi Gap – Gap. Tämä kulmikas pätkä alkaa metsästä ja päättyy maalaismaisemiin. Matkalla on tiukkoja risteyksiä, mutta ei neulansilmiä. Yleensä täällä ei ole lunta, vaikka varsinaisilla pätkillä olisi.

Torstai 25.1. – klassikkopätkien kautta Gapiin

Aiempien vuosien tapaan Monte Carlon ralli alkaa torstaina kahdella pimeässä ajetulla pätkällä, kun siirrytään Monacosta Gapiin. Tällä kertaa reitti on lähes sama kuin 2018, vain ensimmäinen pätkä on nyt lyhyempi.

Torstain aikataulu (Suomen aikaa):
17.52 Lähtö: Monaco
20.37 Renkaanvaihto: Digne-les-Bains
21.35 EK1: Thoard – Saint-Geniez (21,01 km)
22.58 EK2: Bayons – Breziers (25,19 km)
YHTEENSÄ: 46,20 km

EK1 Thoard – Saint-Geniez ajetaan nyt eri suuntaan kuin 2021 ja 2022. Se on myös tutummin läntinen puolisko legendaarisesta Sisteronista, ajettuna samaan suuntaan kuin 2018, mutta eri suuntaan kuin useimpina vuosina.

Pätkän puolivälissä on osuus, joka on vuodesta toiseen luminen. Vuonna 2018 täällä oli ohjelmaa lähes joka kuskilla.

Alussa ja lopussa on kevyemmin kääntyileviä osuuksia, mutta myös ajoittaisia tiukkoja mutkia sekä yksi ahdas kylän ohitus lumisen osuuden jälkeen.

EK2 Bayons – Bréziers muistetaan sen alussa olevasta neulansilmien sarjasta, joka tunnetaan nimellä Les Tourniquets. Tämä on suosittu katselupaikka, jossa ilotulitteet säihkyvät ja tunnelma on Montea aidoimmillaan.

Thierry Neuville pilasi rallinsa voiton tällä erikoiskokeella vuonna 2017 kolauttamalla auton takajousituksen tiensivuun, mutta sai henkisen hyvityksen vuoden 2020 mahtavalla pohja-ajallaan.

Suuri osa pätkästä on vauhdikasta, mutta mukana on myös syheröisiä osuuksia, ahtaita kylien ohituksia ja paljon risteyksiä.

Kuuntele alta Rallipodin uusin jakso! Voit myös kuunnella sen Spotifystä. Podcastissa pääsevät ääneen Kalle Rovanperä, Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala. Pistä Rallipodi seurantaan Spotifyssä! Juttu jatkuu upotuksen alla.

Perjantai 26.1. – vanhat ulosajopaikat vaanivat

Perjantaina ajetaan Gapin itä- ja eteläpuolilla. Kolmesta kahteen kertaan ajettavasta pätkästä muodostuu vain 105 kilometriä.

Perjantain aikataulu (Suomen aikaa): 
09.51 EK3: St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve 1 (16,68 km)
11.24 EK4: Champcella – Saint-Clément 1 (17,87 km)
12.57 EK5: La Bréole – Selonnet 1 (18,31 km)
14.25 Huolto: Gap
15.56 EK6: St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve 2 (16,68 km)
17.29 EK7: Champcella – Saint-Clément 2 (17,87 km)
19.02 EK8: La Bréole – Selonnet 2 (18,31 km)
YHTEENSÄ: 105,72 km

EK3+6 St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve on tuttu erikoiskoe vuosista 2016–2020. Se ajetaan nyt täysin samassa muodossa kuin 2018–2020.

Pätkän alussa ajetaan liikenneympyrän ympäri ennen kuin lähdetään nousemaan vauhdikkaasti kohti Ancellen hiihtokeskusta. Tällä osuudella Elfyn Evans poistui vuonna 2019.

Ancellen hiihtokeskuksen jälkeen alamäkiosuus on kapeampi ja usein myös lumisempi. Täällä Juho Hänninen ajoi ”suoraan siihen v***n puuhun” vuonna 2017.

Pätkä päättyy vielä leveämmälle ja kulmikkaalle tielle, joka myös usein on kuivempi kuin sitä edeltänyt kapea metsäosuus.

SS4+6 Champcella – Saint-Clément on toisinpäin käännetty ja lyhennetty versio vuonna 2020 esitellystä erikoiskokeesta, jolla Ott Tänak ajoi tuolloin rajusti ulos.

Pätkän edellisvuosista poisjätetty osuus on tähän suuntaan ajettuna alkupäästä. ”Tänakin paikka” on puolivälin nopealla osuudella, kun taas alussa ja lopussa on syheröisemmät ja vuoristoisemmat osuudet.

Tämän vuoden EK4+7 (punainen) ja vuosien 2020–2021 Saint-Clement – Freissinieres (turkoosi). Kuva: rally-maps.com

EK5+8 La Bréole – Selonnet on ajettu vuosina 2019–2021, joista kaksi ensimmäistä hieman eri muodossa tämänvuotiseen nähden.

Pätkän alku ja loppu on kapeaa, mutta silti vauhdikasta tietä. Keskellä on leveämpää tietä, joka kääntyy jatkuvasti kuin Korsikalla. Lopussa taas mennään vauhdikkaasti nyppylöiden yli.

Lauantai 27.1. – rallin pisin päivä

Lauantain reitti kiertelee Gapin etelä- ja länsipuolilla. Pätkät ovat hieman perjantaita pidempiä, ja niitä kertyykin yhteensä 120 kilometriä.

Lauantain aikataulu (Suomen aikaa):
09.05 EK9: Esparron – Oze 1 (18,79 km)
10.53 EK10: Les Nonières – Chichilianne 1 (20,04 km)
12.06 EK11: Pellafol – Agnières-en-Dévoluy 1 (21,37 km)
13.39 Huolto: Gap
15.05 EK12: Esparron – Oze 2 (18,79 km)
16.53 EK13: Les Nonières – Chichilianne 2 (20,04 km)
18.06 EK14: Pellafol – Agnières-en-Dévoluy 2 (21,37 km)
YHTEENSÄ: 120,40 km

EK9+12 Esparron – Oze on lyhennetty versio viimeksi vuonna 2018 ajetusta pätkästä, joka silloin alkoi Vitrollesin kylästä.

Esparron – Oze 2024 (punainen) ja Vitrolles – Oze 2018 (ruskea). Kuva: rally-maps.com

Tällä pätkällä on paljon rytminvaihdoksia. Aluksi on syheröisempää, sitten kulmikkaampaa, sen jälkeen puolestaan jouheampaa, lopuksi taas jouhean ja teknisen vaihtelua. Tie on suurilta osin röykkyistä. Alussa ja lopussa on suorastaan Uuden-Seelannin rallia muistuttavia kallisteltujen mutkien vuorottelua.

EK10+13 Les Nonières – Chichilianne on käytännössä uusi erikoiskoe. Sitä on nimittäin ajettu viimeksi vuonna 1997. Pätkän jälkimmäinen puolisko nähdään tällä historic-kisassa ajetulla videolla.

Monien Monte-pätkien tapaan täälläkin noustaan vuorelle ylös ja tullaan sitten alas. Tämän erikoiskokeen erikoisuutena vuoren huipulla on pitkähkö suora tunneli. Alussa on vain muutamia tiukkoja mutkia, mutta tunnelin jälkeen tiestä tulee hieman teknisempää, kun taas viimeiset kilometrit ovat jälleen vauhdikasta.

EK11+14 Pellafol – Agnières-en-Dévoluy on myös tuttua tiestöä, mutta ensimmäistä kertaa tähän suuntaan ajettuna.

Pellafol – Agnières-en-Dévoluy 2024 (punainen) ja Agnières-en-Dévoluy – Corps 2018–2019 (ruskea). Kuva: rally-maps.com

Pätkällä on paljon rytminvaihdoksia leveästä kapeaan ja nopeasta hitaaseen. Matkalla on myös paljon neulansilmiä, kapeita siltoja sekä ahtaita kylien läpi ajamisia.

Lauantain ja sunnuntain välinen yö vietetään tällä kertaa Gapissa, joten kuljettajien ei tarvitse kärsiä 250 kilometrin siirtymästä Monacoon lauantai-iltana.

Sunnuntai 28.1. – neulansilmien kautta Monacoon

Koska sunnuntain reitti starttaa nyt Gapista Monacon sijasta, päivän aikana ajetaan kolme erikoiskoetta, joita ei toisteta päivän aikana. Avauserikoiskoe La Bréole – Selonnet tosin oli jo ajettu kahteen kertaan perjantaina. Koko sunnuntain 52 kilometriä ajetaan samoilla renkailla, mutta säästelyyn ei ole varaa, sillä nyt ensimmäistä kertaa sunnuntain reitiltä myönnetään omat MM-pisteensä normaalin Power Stagen lisäksi.

Sunnuntain aikataulu (Suomen aikaa):
08.04 EK15: La Bréole – Selonnet 3 (18,31 km)
09.35 EK16: Digne-les-Bains – Chaudon-Norante (19,01 km)
13.15 EK17: La Bollène-Vésubie – Col de Turini (14,80 km)
17.15 Maali: Monaco
YHTEENSÄ: 52,12 km

EK16 Digne-les-Bains – Chaudon-Norante ajettiin vuoden 2015 torstain erikoiskokeena eri suuntaan. Viimeksi erikoiskoetta on ajettu tähän suuntaan vuonna 1997.

Pätkän alkuosa ajetaan ylämäkeen leveällä tiellä, loppuosa alamäkeen kapeammalla ja röykkyisemmällä tiellä. Molemmilla osioilla on sekä nopeita että teknisiä osuuksia. Pätkällä on erityisen monta neulansilmämutkaa.

EK17 La Bollène-Vésubie – Col de Turini ajetaan taas kerran Power Stagena, mutta nyt vain kerran koko rallin aikana.

Pätkä alkaa taas viime vuonna mukaan otetulla pienen tien osuudella, joka on todella tekninen jo pelkästään kapeudestaan johtuen.

Perinteinen Turinin osuus on leveää ja hyväpintaista, aluksi vauhdikkaampaa, lopuksi syheröisempää, ja matkalla on useita neulansilmiä. Maaliin tullaan nyt jo ennen kuuluisaa hotellin pihaa, jossa järjestetään palkintojenjakotilaisuus.

Lue myös nämä

  • Uusimmat