Rallilupaus Huttunen: En olisi uskonut, että tällaista tapahtuu

Jari Huttunen
Jari Huttunen. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari Huttunen on noussut ryminällä seuratuimpien rallilupausten joukkoon. Viime syksynä Huttunen nappasi paikan Hyundain kehitysohjelmasta, jonka siivittämänä hän lähtee kamppailemaan WRC2-luokan mestaruudesta rallin MM-sarjassa.

Kiuruvedeltä kotoisin oleva Huttunen, 23, ajoi viime kaudella rallin EM-sarjassa, jossa hän sijoittui toiseksi alle 27-vuotiaiden luokassa Opelin kalustolla. Heinäkuun lopussa Huttunen säväytti Suomen MM-rallissa, jossa hän ajoi vasta ensimmäistä kertaa nelivetokalustolla: tuloksena komea WRC2-luokan voitto ja yleiskilpailussakin 11. sija.

Näytöt olivat sen verran vakuuttavat, että Huttunen sai kutsun Hyundain testeihin, joihin osallistui yhteensä 15 lupaavaa kuljettajaa. Hyundai valitsi kehitysohjelmaansa lopulta Huttusen, joka pääsee tänä vuonna kiertämään MM-sarjan ralleja Hyundai i20 R5 -autolla.

– Onhan tämä aika mahtava fiilis. En olisi vuosi sitten uskonut, että tällaista tapahtuu. Mutta hienosti on mennyt, ja pitää koettaa jatkaa samaa tahtia, Huttunen kertoo Rallit.fille.

Huttunen aloittaa kautensa helmikuussa Ruotsin MM-rallista. Suomalaiskuskin tavoite alkavalle kaudelle on selkeä.

– Olen nostanut riman korkealle, sillä olen sanonut, että lähdemme ajamaan maailmanmestaruudesta, lataa Huttunen, joka tunnetaan lempinimellä ”Syväjäämies”.

– Pitää kuitenkin muistaa, että lähes kaikki rallit, joissa ajamme, ovat uusia minulle. Lisäksi olen ajanut nelivetoautolla vain kaksi kilpailua, joten minulla ei ole mitenkään suuresti kokemusta. Mutta tavoitteet ovat kovat ja niiden eteen tehdään paljon töitä. Uskon, että tämä voi mennä hyvin.

Huttunen on jo päässyt testaamaan Hyundain uutta R5-autoa, mutta ajokin parissa pitää paiskia vielä runsaasti hommia.

– Radalla olen ajanut aika paljon moottorin kestotestiä, mutta varsinaisia säätöjä ei ole paljoa päästy hakemaan. Varsinkin soralla tarvitsee ajaa vielä paljon. Luotettavuus on mielestäni hyvällä tasolla, mutta alustan kanssa pitää tehdä paljon töitä, jotta auto on kilpailukykyinen siltäkin osin, Huttunen sanoo.

Lue myös nämä

  • Uusimmat