Rallikuski pisti yllättäen vilkun päälle viimeisellä erikoiskokeella ja lähti paljuilemaan – näin hän perusteli erikoista keskeytystään

Markus Määttänen
Markus Määttänen ja Henri Tuomisto osallistuivat Parkanon ralliin Renault Cliolla. Kuva: Markus Määttänen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kartanlukijana paremmin tunnettu Markus Määttänen hyppäsi viikonloppuna ajetussa Parkanon Fenno-rallissa ensimmäistä kertaa kuljettajan penkille. Määttäsen debyyttikisasta tuli varsin ikimuistoinen.

Määttänen ja kartanlukija Henri Tuomisto taistelivat palkintosijoista aloittelijoiden luokassa, mutta parivaljakon urakka tuli päätökseen muutama kilometri ennen viimeisen erikoiskokeen maalia.

Syynä ei ollut tekninen vika tai ulosajo. Viralliseksi syyksi kirjattiin jotain aivan muuta: ”palju oli lämmin”.

Määttänen julkaisi kisan jälkeen videon erikoisesta keskeytyksestään.

– Hei, mennään mökille saunomaan, Määttänen huikkasi kesken pätkän.

– Onko meillä palju täällä? Tuomisto kysäisi perään.

Tämän jälkeen Määttänen kaartoi Renault Clion erikoiskokeelta mökkitielle.

– Se oli siinä. Mä kiitän, Määttänen lausui Tuomistolle.

Katso alta video Määttäsen ja Tuomiston keskeytyksestä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,388642″ ap mute ]

 

”Ralli ei saa olla liian vakavaa”

Rallit.fi tavoitti sunnuntaiaamuna Määttäsen mökiltä, jonka pihaan Clio oli edellisenä päivänä pysäköity keskeytyksen merkiksi.

– Jokunen ralli on itselläkin takana SM-sarjan puolella. Ei tämä ralli saa kumminkaan liian vakavaa olla. Vaikka tämä olikin itselle ensimmäinen kilpailu kuskina, ei mua tinakuppi niin paljon kiinnosta. Tämä on hauskanpitoa ja irtiottoa arjesta, Määttänen perusteli tempaustaan.

Määttäsen ja Tuomiston keskeytys keräsi rutkasti huomiota sosiaalisessa mediassa kisan jälkeen. Reaktiot olivat lähinnä huvittuneita ja temppu sai osakseen myös arvostusta. Rallia ei tarvitse aina ajaa naama irvessä.

– Meillä oli seiskapätkän varrelta vuokrattuna mökki. Pojat laittoivat meille kuvia täältä mökiltä ja kertoivat, että palju lämpiää ja saunakin on lämmin. Meillä virisi ajatus pätkää edeltäneessä huollossa, että ei kai meidän tarvitse maaliin asti ajaa, Määttänen naureskeli.

– Maalin jälkeen olisi joutunut käymään 60 kilometriä pyörähtämässä maalilavalla Käenkoskella. Päätimme, että tulemme mökille, kun pojat olivat vaivalla paljun lämmittäneet.

Muulla mökkiporukalla ei ollut etukäteen käryä autokunnan aikeista.

– Mökin vieressä sattui olemaan puolittainen paikka, jossa oli satakunta henkeä katsomassa rallia. Aika raikuvia aplodeja tuli, kun lyötiin vilkku oikealle mökin pihaan, Määttänen kertasi.

Loppuilta sujui rennoissa merkeissä.

– Sanotaanko näin, että paljussa tuli oltua ja saunottua. Ja ralli on edelleen hauskaa!

Keskeytysprosentti edelleen sata

Määttänen ja Tuomisto eivät jakaneet ensimmäistä kertaa samaa ohjaamoa rallissa. Aiemmin roolit olivat olleet toisinpäin – Tuomisto ratin takana ja Määttänen kartturin penkillä.

– Henri on kuulu siitä, että hänellä on räväkät otteet ja nopeat linjat. Emme olleet aiemmin päässeet Henrin kanssa kolmospätkää pidemmälle. Kun kurvasimme lauantaina mökin pihaan, Henri tuumasi, että meillä on keskeytysprosentti edelleen tasan sata, kun olemme olleet samassa hytissä, Määttänen hekotteli.

Parivaljakon viikonloppu oli muutenkin tapahtumarikas. Clio valmistui ajokuntoon vasta perjantaina iltapäivästä kello 16, ja kaksi ensimmäistä erikoiskoetta olivat ohjelmassa illalla pimeän laskeuduttua. Matka oli päättyä heti ensimmäiselle erikoiskokeelle.

– Tein lisävalojen johdotukset torstaina ja laitoin autoon omat lisävalot, mutta ne eivät suostuneet toimimaan. Piti käydä hakemassa lainaan lisävalot ja yksi led-paneeli keulaan. Eihän sillä nähnyt mitään pimeällä.

– Sen verran oli uhrimieltä, että lähdimme törkkäämään ykköspätkälle. Siinä tuli heti pientä tilanteenpoikasta. Sen jälkeen oli otettava varman päälle, jotta pääsee lauantaina ajamaan päivänvalossa.

Lauantain pätkillä Määttänen ajoi omien sanojensa mukaan nousujohteisesti ennen paljukeskeytystään. Mahdollista on, että hänet nähdään uudestaankin Cliossa kuskin penkillä.

– Kyllä tässä on vielä mielihaluja ratinkin taakse. Mutta autoon täytyy tehdä jarrut ja vähän muutakin uusiksi, jotta saadaan auto kilpailukykyiseksi tähän luokkaan, Määttänen suunnitteli.

– Ja pitää vielä kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita. Vaikka tässä vain harrastetaan, se ei olisi mahdollista ilman yhteistyökumppaneita, Määttänen lähetti terveiset tukijoilleen.

Lue myös nämä