Rallicrossin suomalaistallilla erikoinen ongelma – venäläiskuskilta puuttuu viisumi

Timur Timerzjanov. Kuva: GRX Taneco.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossin suomalaistiimi GRX Tanecon lähtiessä mukaan rallicrossin MM-sarjaan tallissa tiedettiin, että kauden ensimmäiset kisat tulisivat olemaan eräänlainen oppimisprosessi.

Yksityistalli on kuitenkin ylittänyt odotukset, sillä sen molemmat i20 Supercar -autot ovat selvittäneet tiensä semifinaaleihin kauden kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa – rajusti muuttuvista keliolosuhteista ja äärimmäisen kovatasoisista, suurten autovalmistajien tukemista kilpakumppaneista huolimatta.

Britannian osakilpailu, johon osallistuu yhteensä 25 autoa, käydään radalla jota ei ole vielä käytetty muuhun kuin ennen kuluvan kauden alkua ajettuihin testeihin. Silverstonen upouusi, 972 metriä pitkä rallicrossrata on kauden tähän mennessä lyhyin. Radasta 60 % on soraa ja 40 % asfalttia.

– Olemme todella innoissamme kauden neljännestä osakilpailusta Silverstonen kaltaisessa legendaarisessa paikassa. Mukana on 25 supercar-autoa, joten taso on todella kova. Meidän tavoitteenamme on hienosäätää kaikki pienetkin yksityiskohdat, jotta voimme jatkaa kehityskulkua ja edistymistämme, tallipomo Jussi Pinomäki sanoo.

– Olemme Belgian osakilpailun jälkeen tarkastelleet siellä kohtaamiamme vaikeuksia ja koittaneet tehdä parannuksia. Kun kisassa on mukana 25 autoa, niin virheisiin ei ole varaa, jos haluaa päästä semifinaaleihin. Ihanteellinen tilanne olisi tietysti napata myös kaksi finaalipaikkaa, Pinomäki jatkaa.

GRX Taneco ei ollut mukaan ennen kauden alkua ajetuissa testeissä Silverstonessa, joten kilpailijoilla on pieni etulyöntiasema.

– Emme pystyneet osallistumaan Silverstonen testeihin ennen kauden alkua, toisin kuin kilpailijamme, joilla onkin nyt siinä mielessä hienoinen etulyöntiasema meihin nähden. Olen kuitenkin luottavaisin mielin ja varma siitä, että pystymme Briteissä hyvään suoritukseen. Belgian tulokset eivät tyydyttäneet, mutta olemme menossa oikeaan suuntaan, tiimin suomalaiskuski Niclas Grönholm toteaa.

– Luottamus autoon lisääntyy koko ajan, mutta tehdastiimien kanssa taisteleminen voi olla vaikeaa. Tavoitteena on tietysti paikka finaalissa, ja sitä ennen pitäisi päästä semifinaaleihin – mielellään eturiviin, jotta saisimme parhaat mahdollisuudet hyvän tuloksen saavuttamiseen.

Tallin toinen kuski Timur Timerzjanov taistelee puolestaan erikoisen ongelman kanssa.

– Olen hieman huolissani, sillä vielä ei ole varmaa, voinko osallistua kisaan. Odotan yhä viisumiani. Toivottavasti kaikki järjestyy ja pääsen ajamaan Silverstonessa. Olen valmis, enkä malta odottaa radalle pääsyä! Britannian osakilpailu on aina ollut vaikea kisa minulle, mutta nyt ollaan upouudella radalla, mikä tarkoittaa uusia mahdollisuuksia, Timerzjanov maalailee.

– Lähdemme kisaan toki hieman altavastaajina, koska emme pystyneet ottamaan osaa Silverstonen testeihin ennen kauden alkua. Teemme silti kaikkemme, jotta saisimme haluamamme tuloksen-

Kolmen ajetun osakilpailun jälkeen Hyundain i20 Supercar -autoilla ajava GRX Taneco on tallien MM-pisteissä neljäntenä. Grönholm ja Timerzjanov puolestaan ovat kuljettajien MM-pisteissä seitsemäntenä ja kymmenentenä.

Lue myös nämä