Suomalaislupaus aloittaa rallicrossin huippusarjassa – nuorin kuljettaja viivalla

Sami-Matti Trogen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lohjalainen Sami-Matti Trogen ajaa uransa ensimmäisen RX2-luokan kilpailun tulevana viikonloppuna 26. – 27. toukokuuta. RX2-sarjaa ajetaan MM-rallicrossin yhteydessä, ja Trogen osallistuu kilpailuun sarjan nuorimpana kuljettajana. 

– Kun Sami-Matti ensimmäisen kerran istui kilpurin rattiin, minä ja moni taustajoukoista totesimme, että nuoressa pojassa on sellaista lahjakkuutta, että haluamme nähdä mihin se voi johtaa. Sami-Matti itse halusi ajaa, pitää hauskaa radalla ja kilpailla, isä Mika Trogen muistelee.

– Meille selvisi, että se pursuava intohimo mikä hänestä huokuu, on palkittava kaikella mahdollisella avulla, joten aloitimme tekemään työtä tulevaisuutta varten.

Trogen ajoi jo 13-vuotiaana ensimmäisen kilpailunsa ulkomailla Viron rallicross-sarjassa. Seuraavalla kaudella hän ajoi Viron juniorisarjan mestariksi ja voitti ensimmäisen ajamansa European Challenge-sarjan osakilpailun. Suuri pettymys tuli, kun FIA totesi Trogenin liian nuoreksi, ja Euroopan sarja oli jätettävä kesken. Viime kaudella Trogen ajoi kahta F4-sarjaa.

Täksi kaudeksi formulat jäivät tauolle ja keskittyminen suunnattiin takaisin rallicrossiin. Nuorukaiselle tarjoutui neuvottelujen johdosta mahdollisuus kilpailla RX2-luokassa, jota ajetaan MM-osakilpailujen yhteydessä. Sarjaan lähtöä helpottaa tuttu talli, sillä Trogen ajoi turkulaisen Set Promotionin väreissä jo Viron sarjassa.

Rallicrossin MM-sarja on jo alkanut, joten myös RX2-luokassa on ajettu ensimmäinen osakilpailu, mutta suomalaislupaus ei Belgian kilpailuun osallistunut.

– Täytin kisaviikonlopun sunnuntaina 16 vuotta. Selvitettiin, onko lisenssin saaminen mahdollista, mutta koska päätös oli kielteinen, jäi ensimmäinen osakilpailu väliin, Sami-Matti kertoo.

Valmistautuminen ensimmäiseen RX2-luokan kilpailuun on alkanut autoa testatessa.

– Ajoin jo vuonna 2016 ensimmäisen kerran RX2-autolla. Yhteensä olen ajanut neljä päivää testiä ja yhden lähtötreenin tässä keväällä. Uskon, että se riittää, koska ajo sujui hyvin ja vauhtiakin löytyi. Ajotyyli ei paljoa ero etuvetoisesta, sillä autoa pitää viedä tarkasti ja siististi. Mutkat toki pääsee aika paljon etuvetoa kovempaa, kun auto on nelivetoinen ja tehoa löytyy yli 300 hevosvoimaa.

– Lähden matkaan hyvillä mielin ja katsomaan, miten vauhtini riittää näin isossa kisassa. Odotan hyvää ja kovaa kilpailua. Yritän päästä finaaliin, Trogen summaa ajatuksiaan.

Kilpailu Englannin Silverstonessa alkaa lauantaina, jolloin ajetaan ensimmäiset alkuerät. Sunnuntaina ovat vuorossa semifinaalit ja finaalit.

Lue myös nämä

  • Uusimmat