Paahtava helle vaihtui jopa lumisateeseen Kroatian MM-rallissa – Jari-Matti Latvala: ”Voi tehdä hommasta tosi vaikean!”

Jari-Matti Latvalan johtama Toyotan rallitiimi lähtee luottavaisena perjantaina käynnistyvään Kroatian MM-ralliin.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Pentti-Oskari Ilmonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kisa on ajettu MM-tasolla kolme kertaa aiemmin ja joka kerta voittoa on juhlinut Toyota-kuljettaja. Sebastien Ogier oli ykkönen kaudella 2021, vuotta myöhemmin Kalle Rovanperä ja edellisellä kerralla Elfyn Evans.

Kolmikosta Ogier ja Evans ajavat tälläkin kertaa Kroatiassa, mutta Rovanperä on huilivuorossa.

– Automme on alusta saakka ollut asvaltilla nopea. Täällä me on aiemminkin pärjätty hyvin. Minulla on vahva luotto, että auton puolesta voimme ajaa voitosta, Latvala summasi kisan aattona.

Vielä maanantaina Kroatian pääkaupunki Zagrebissa lämpötila oli 30 asteen tuntumassa, mutta kisan ajaksi keli on jäähtynyt 20 astetta ja myös vesisateita on luvattu.

– Keli on haastava ja voi tehdä hommasta tosi vaikean. Epävakaista on ollut ja nyt näyttää siltä, että vettä tulee viikonlopun aikana. Se tekee rengasvalinnoista vaikeita ja voi viedä kuskeilta luottoa, Latvala mietti.

– Vielä viime viikolla oli yli 30 astetta ja tosi kuivaa. Nuotituksessa sitten satoi peräti luntakin. Tämä ralli on sateessa todella vaikea.

Kaikkein tiukimman haasteen kuskeille tuo vaihtelevat keliolosuhde.

– Olisi selkeää, jos vettä tulisi koko ajan ja voisi laittaa sadepyörää alle. Pahin on, jos yöllä sataa ja päivällä ei. Tiet ovat osittain märkiä ja mutaisia, mutta on vaikeaa miettiä, mitä rengasta alle laittaa, kun keli kuivuu, Latvala totesi.

– Pari vuotta sitten nähtiin, että Kallelta meinasi voitto livetä väärän rengasvalinnan takia. Hän kuitenkin teki viimeisellä pätkällä uskomattoman hyökkäyksen ja onnistui voittamaan.

Vahvimmaksi lenkikseen Latvala povaa Ogieria.

– Uuden pistelaskusysteemin myötä voitto ei välttämät ole enää niin suuressa roolissa. Jos ajat viiden sakkiin ja siihen päälle erinomaisen sunnuntain, voit saada eniten pisteitä. Sen takia hommaa on mietittävä vähän eri tavalla, Latvala aprikoi.

– Elfyn ajaa enemmän sarjaa ajatellen, joten hänen taktiikkansa voi olla varovaisempi. Ogierin kannalta on taas helpompi lähteä hyökkäämään kisan voitosta.

Kroatian MM-rallissa ajetaan yhteensä 20 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy reilut 280 kilometriä.

Lue myös nämä